Totaal aantal pageviews

vrijdag 15 april 2022

Zwanenwater

 

 
Laatst  was ik zo teleurgesteld over een bezocht Natuurmonument, dat ik graag een ander monument wilde bezoeken.  En dat werd het Zwanenwater. Net onder Callantsoog.  
Ik ben daar eerder geweest, heb er toen ook wat over verteld en ik wist dat het er prachtig zou zijn. Dat was het ook!


Het is een oud gebied, al in de Middeleeuwen ontstaan aan de zeekant. En er zijn twee grote duinmeren. Genaamd Het Eerste en Het Tweede Water. Die namen vind ik net iets uit een boek, een spannend boek. Allebei zijn ze mooi.




Er zijn vogelkijkhutten, er zijn heel veel vogels... Ik ga vogels steeds leuker en interessanter vinden en hier zitten naast de beroemde blauwborst ook bijvoorbeeld lepelaars en aalscholvers. 


De boswachter die we aan het begin van onze wandeling tegenkwamen vroeg bezorgd of we wel laarzen bij ons hadden. Dat hadden we niet, de vorige keer dat we daar waren, hadden we die niet nodig gehad. Maar nu wel. 
Dit hierboven is geen slootje, het is een pad. Daar konden we dus echt niet door, maar het gaf niet. De andere kant op was ook prachtig. Met beginnende bloeiers:


Er is riet en er zijn heidevalleien. De heide nu niet in bloei natuurlijk, maar als wij weer eens heide willen zien, gaan we hier nog eens kijken. 
En zo ben ik weer helemaal dikke vrienden met Natuurmonumenten. 
Nee hoor, onzin. We zijn en blijven gewoon lid van die club en dat ik dat ene monument niet zo kon waarderen, dat lag helemaal aan mij. Het is goed dat er zorg voor wordt gedragen. 

20 opmerkingen:

izerina zei

Wat mooi daar

Judy zei

Wat een prachtige foto's!

KnutzEls zei

Elk gebied heeft een eigen karakter.

Emie zei

Wat een vreemde zwanen op je foto :)

sjannesblog.com zei

Altijd mooi daar.

Anoniem zei

Zo te zien een hele mooie omgeving. Fijn dat deze omgeving je meer bevielt maar mss is de andere, de niet zo fijne ervaring een andere keer wel weer een positievere ervaring kan worden. Met de plastuit moet je meerdere keren oefenen voordat het goed gaat.

Marlou zei

Ha Bertiebo,

ja... het Zwanenwater.
Dar heb ik ooit heerlijk gewandeld. kan me geen nattigheid herinneren.
Da's nu dus wel jammer.
Ik wandel niet graag met laarzen.

Mooie foto's van een prachtgebied.

Tot later!
Marlou

Sjoerd zei

Ik ben ook al heel lang lid van natuurmonumenten, ik weet niet eens meer wanneer ik lid geworden ben. Ik vind dat ze over het algemeen goed werk leveren.

Nicole Orriëns zei

Tsjonge daar zijn laarzen inderdaad geen luxe. Het oogt meer als een sloot dan als een pad : )

Els04 zei

zo een paadjes kwamen wij ook al tegen:)

Iris Flavia zei

Very, very beautiful!

miekequilt zei

Wat is het daar mooi zeg. Ik geniet echt van de verhalen over mooie wandelingen.

biebkriebels zei

Ja Nederland waterland ....en het regent ook nog eens zo veel de laatste tijd.

Ferrara zei

Mooie serie geworden. De fa. F. is ook al jaren lid.

Mevrouw W. zei

Wij komen vaak modderpaden tegen tijdens onze wandelingen, maar zo erg als op jouw foto hebben wij het nog niet gehad.

Marthy zei

Prachtig!

Jolande zei

Wat een mooie foto's en fijn dat je wel van deze wandeling hebt kunnen genieten.

Floor zei

Heel mooi, en ook mooie foto's.
Zeer natte paden inderdaad, maar gelukkig niet allemaal.
Als de heide bloeit is het vast ook de moeite waard.

Koffie Digitalix zei

Prachtige foto's... Die zwanen <3

Prejila zei

nice shots