Totaal aantal pageviews

donderdag 14 april 2022

Lichtekooi

 


Je kunt niet in Hoorn zijn zonder de Hoofdtoren te zien. Die staat aan het Houten Hoofd aan de haven. Toen wij net in Hoorn woonden, namen wij bezoekers van buiten de stad altijd even meer naar de toren en de haven. Het is een prachtig gebied en ook gezellig. 


De toren  is een verdedigingstoren, uit 1532. Aan de kant van het water wit. Aan de kant van de stad baksteen. Er is een restaurant in gevestigd. We hebben er gegeten toen ik zestig werd... hoe dan ook, als we in de stad wandelen, komen we er langs. 

Op dit moment zijn mijn man en ik een cursus aan het doen om nog meer te weten te komen over deze stad waar we nu al meer dan veertig jaar wonen. 
De cursus wordt georganiseerd en gegeven door mensen van de Vereniging Oud Hoorn. Op zondagmorgen. Een inleiding, een wandeling met dingen die je uit moet zoeken, een film en een grote, dikke informatiemap, een naslagwerk. 
De eerste keer ging het over het ontstaan van de stad. Het kloosterleven is uitgebreid aan de orde geweest enz. enz. Heel erg leuk. Ik leer veel en geniet ervan. Tussen de lesochtenden door kun je dan nog ter voorbereiding een bepaalde wandeling doen. Zoals bijvoorbeeld Kapellen en Torens. 


Nou ik vertelde al dat ik er vaak geweest ben, bij de Hoordtoren.  Vaak foto's heb gemaakt ook. En toch had ik dit stukje van de toren nooit echt gezíén. Niet bewust. 
En dat is nou het leuke van die cursus. 

Want dat wat je hier ziet, dat is een lichtkooi. 
Als daar een kaars in brandde, 's avonds en 's nachts, dan was dat een herkenningspunt voor de schippers. 
Je snap het vast al. Zo werd een lichtekooi eerst een plek waar 's avonds een lichtje brandde. 
En op een bepaald moment was het niet meer alleen bedoeld als baken voor de schippers. 
Want waar 's avonds in een havengebied lichtjes brandden, waren vrouwen van lichte zeden en die werden dan ook lichtekooi genoemd.

Ik dacht te weten wat een lichtekooi was, maar hier zie je dus een echte. Zo'n cursus dus!




26 opmerkingen:

miekequilt zei

Echt iets voor jou, die cursus. En leuk om met je man te doen. Zo genieten jullie nog meer van jullie mooie woonplaats. Hopelijk krijgen we nog meer van deze leuke plekjes te zien.

izerina zei

En je geeft je kennis door. Leuk

Judy zei

Ënige cursus! Maakt dat je veel meer ziet! Die toren is prachtig, en de lichtekooi ook!

ella zei

Geweldig zo'n cursus. Hebben ze ook uitgelegd waarom die toren aan de ene kant wit is en aan de andere kant niet? Vroeger kwam ik regelmatig in Hoorn en heb ook wel eens in die toren gegeten, leuk.

Emie zei

Zo'n cursus zou ik in Delft ook wel willen doen! Op de middelste foto zie ik trouwens een gezichtje. Jij ook?

Iris Flavia zei

Oh, we loved to take guided tours, too. Braunschweig (of course), Bremen, Husum... in Tuscany...
Nice with the light!

Marlou zei

Ha Bertiebo,

wat geinig, zo'n stukje geschiedenis van je eigen stad.
Als ik eens in Hoorn ben, dan mag jij me rondleiden!

Groetjes!

Kitty zei

Leuk stukje weer en mooie foto's van de Hoofdtoren. We hebben er pas nog gegeten.

Jeanette Renting zei

Wat een leuke cursus, op jullie lijf geschreven zou ik zeggen. En heel fijn dat wij mee mogen 'leren'.

mar zei

Jullie zijn lekker actief. Top.

Ferrara zei

Leuk zo'n cursus over je eigen stad. Leerzaam en je kijkt weer met andere ogen.

KnutzEls zei

Dat is altijd weer leuk om zulke dingen te horen. De dingen die bij veel mensen blijven hangen en meer vertellen dan wat jaartallen. Goed zo'n cursus.

biebkriebels zei

Interessante informatie inderdaad ha,ha!

Jolande zei

Wat leuk om na zoveel jaren op deze manier nieuwe dingen te ontdekken over jullie stad.
Interessant om te lezen waar het woord lichtekooi vandaan komt en er een foto van te zien.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Leuk om zo meer te leren over je geliefde stad.

Sjoerd zei

Als ze zo'n cursus hier zouden geven zou ik meteen meedoen.

Floor zei

Grappig verhaal, zo leer je nog eens wat.
Maar konden schippers van die afstand dat kaarsje dan wel zien branden?
Daar heb je toch vuurtorens voor, met grote lampen?

Catherine Boone zei

Heel leerijk geschreven met mooie foto's erbij.

Josephine zei

Dat lijkt me heel interessant zo'n cursus, Hoorn is sowieso een prachtige
stad, lijkt me ook heerlijk om daar te wonen. Maar des te leuker als
je allerlei bijzondere geschiedenis aan de weet komt.
Lichtekooi, moest toen ik de titel las meteen aan de wallen in Amsterdam denken,
en het heeft er via een omweg dus ook mee te maken, weer wat geleerd, leuk!!!

Hans zei

Hoorn is bekend door de Hoofdtoren.
Is leuk om via een cursus je eigen omgeving beter te leren kennen. Hans

sjannesblog.com zei

En gaan jullie nu stadsgids worden? Ik wil wel mee op wandeling!

Charlie zei

Leuk Bertie om nu ook de andere betekenis van het woord “lichtekooi” te weten!

Marthy zei

Het woordt heeft dus een dubele betekenis, leuk om te weten.

Mrs. T. zei

Ik had ook iets anders in gedachten. ;-)

Jeanne zei

Het lijkt me een leuke cursus die helemaal bij je ( jullie) past .
En wat leuk dat jullie die samen volgen.

Prejila zei

super photos