Totaal aantal pageviews

donderdag 22 juni 2023

Fietstocht

 Al heel lang hadden we het plan om eens van onze woonplaats Hoorn, naar Amsterdam te fietsen. Maar het leek altijd zo ver, of het was te koud, te nat, te warm, we hadden het te druk enz. 
Nu niet, we hebben het eindelijk gedaan. Na, fluitje van een cent en een leuke fietstocht. 


Voor we het wisten waren we er. We laadden voor de zekerheid onze accu's even op bij onze dochter. We dronken wat, zaten even in de zon en aanvaardden de terugtocht. 
Via een andere weg natuurlijk én via een heerlijk terras in Broek in Waterland. En zo kwamen we in Volendam. 
Ik weet dat ik gezegd had dat ik nooit meer naar Volendam zou gaan, maar nu kwamen we er door omdat het nou eenmaal op de route lag en vond ik het eigenlijk toch wel leuk. 
Misschien omdat het zomaar niet zo giga druk was. Misschien omdat de zon scheen. 
Maar zeker ook omdat ik wat was zag wapperen op de Volendamse manier.



'Altijd snel droog hier', zei een voorbijgangster die zag dat ik de foto stond te maken, 'en je hoeft niks te strijken. Knijpers zijn ook niet nodig. Het wasgoed gaat tussen de roop'. 
Een roop is een dubbel gedraaid touw. De punt van een gewassen ding gaat er tussen en dan wordt het touw strak getrokken. 


Lang geleden toen men nog wasdag had, zag het er in Volendam toch iets anders uit. 
(Waslijnen Volendam, foto: Willem van de Poll, Beeldbank Nationaal Archief)


17 opmerkingen:

Mevrouw W. zei

Klinkt als een fijne fietstocht en zo konden jullie ook nog gezellig bij jullie dochter op bezoek.

Judy zei

Leuk die was-foto's! Zon- en wind-energie is gratis!

Sjoerd zei

Dat was nog eens duurzaam drogen. Leuk zo'n tocht waarbij de herinneringen vanzelf komen bovendrijven.

izerina zei

Nooit van gehoord,die dubbele draad. Weer wat geleerd

KnutzEls zei

Dat is nog eens praktisch.

Emie zei

Foto's van wapperende wasjes, je doet er mij een groot plezier mee! Ik ga zelf ook.maar weer eens op zoek.

sjannesblog.com zei

Pontje van Ilpendam?

pourquoi pas ??? zei

Drogende was buiten geeft altijd een fijn gevoel vind ik. Iets heel knus/huiselijks. Wat een leuke tocht.

biebkriebels zei

Lekker fietstochtje!

roentare zei

They do love hanging clothes on the lines.

Miriam zei

Mijn oma woonde in Broekerhaven (bij Bovenkarspel) en ook zij hing de was op deze manier op.

N8W8 zei

Het ruikt zo lekker, buiten gedroogde was!

Anoniem zei

Ja!

Marthy zei

Je ziet van alles hè tijdens zo'n fietstocht, zelfs wapperende was.

miekequilt zei

Zo’n lijn hebben wij altijd mee als we kamperen. Heel handig. Nooit geweten dat het uit Volendam kwam.
Jullie hadden echt een mooie fietstocht.

Hans zei

Een mooie fietstocht, Broek en Waterland en Volendam, het is er prachtig.
Goed en gezond om de was buiten te drogen. Hans

Jolande zei

Die laatste foto is apart. In vergelijking met Nederland en Belgie zie je hier veel was aan lijnen hangen.
Ik heb een heel erg handig rek van Brabantie meegenomen, als er onverwacht een buitje komt kan het zo naar binnen.