Totaal aantal pageviews

zondag 11 juni 2023

Nehalennia.

 


We waren een paar dagen op Noord-Beveland. Ik ben daar vaker geweest, maar toch had ik er niet veel herinneringen aan. Het eiland dat geen eiland meer is, van zich zelf al mooi en schoon, maar toch kijk ik altijd of er bijzondere dingen zijn te zien. Die zijn er en dus fietsten we een rondje eiland en stopten in Colijnsplaat. Ik had gelezen dat daar een Romeins tempeltje was gemaakt. Dat zit zo: 


Jaren geleden, rond 1970,  werden voor de kust van Colijnsplaat verschillende altaarstukken opgevist, ook dakpannen en bakstenen. Langzamerhand werd ontdekt dat daar, in de Oosterschelde,  een Romeinse handelsstad heeft gelegen: Ganuenta. 
De vondsten wezen ook op het bestaan van een tempel daar, gewijd aan de godin Nehalennia. 


Die brokstukken was ik al eens gaan bekijken in het Museum voor Oudheden in Leiden. Dus wilde ik dit ook graag zien. Die godin vind ik interessant.
Zij wordt meestal zittend afgebeeld, met een hond en een mand fruit. De hond staat altijd voor trouw en het fruit voor vruchtbaarheid. 
Nehalennia betekent 'Godin die bij het water woont'. Zij was waarschijnlijk een godin van Germaanse origine, maar ingepast in het Romeinse leven van die tijd,  in die omgeving. De godin is verder nergens in de Romeinse wereld bekend. Alleen in Zeeland



Dit tempeltje hier in Colijnsplaat is een particulier initiatief. Een historisch (en historisch verantwoord) gedenkteken voor deze geschiedenis. 

16 opmerkingen:

Judy zei

Ik had wel eens van haar gehoord. Maar wat leuk dat ze zo in ere wordt gehouden!

izerina zei

Jammer,dat er geen tijdmachine bestaat. Ik zou wel eens in die stad willen kijken

sjannesblog.com zei

Wat leuk dat tempeltje. Is dat ook binnen te bezichtigen. In Leiden heb ik de Nehelennia bekeken, die ooit in de tuin van kasteel Ilpenstein is gevonden, bij ons dorp.

Bertiebo zei

Jeanne: ja, het is open en binnen vind je wat meer informatie

roentare zei

The corrugated rooftop seems to have oriental influence. Great captures of the monuments

Nietzomaarzooo zei

Wat een interessante geschiedenis. Dank je voor het delen hiervan; vind het altijd prikkelend om weer nieuwe dingen te horen, lezen en zien.

Kitty zei

Bij de eerste foto dacht ik al aan zuid Europa, prachtig initiatief en een mooi beeld ook!

Sjoerd zei

Het is ook een aardig bouwgevalletje wat daar is neergezet ter ere van haar.

Jolande zei

Wat apart.

N8W8 zei

Nooit geweten en weer wat geleerd!
Dank je wel voor het delen!

Mormorsweb.blogspot.com zei

Een Romeinse verdronken stad. Interessant. Er schijnt ook zoiets hier in de Waddenzee te liggen.

miekequilt zei

Wat een interessant verhaal. Ik houd zo van dit soort verhalen en genoot dus weer even van deze godin.

Marthy zei

Wat mooi om een tempel te wijden aan deze godin. Mooi beeld op die laatste foto.

Nancy Chan zei

Interesting history about the temple and photos from your visit.

KnutzEls zei

Hier vaart een boot met dezelfde naam. Nooit geweten wat/wie het was. Zeeuwse godheid, heel bijzonder dus!

Hans zei

Colijnsplaat ken ik wel, maar de tempel niet.
Dacht bij het zien van de foto dat je in het buitenland was. Hans