Totaal aantal pageviews

vrijdag 30 juni 2023

Mooi

 We gingen lekker weer fietsen langs de Westerschelde. Het is zo heerlijk daar. Af en toe kom je een ander mens op de fiets tegen, maar niet vaak. je kijkt en je kijkt, er is zoveel moois te zien



Fraai toch, die grote berg touw? En dan nog de natuurlijke vegetatie langs het pad. Zoals deze, kilometers lang.






Ja en als je dan een bordje ziet met Terneuzen 16 km, dan fiets je natuurlijk gewoon door. We deden het deze keer met een knooppuntenroute, een heel mooie. Ik zag dingen en plekken die ik in alle vijftien jaar dat ik er woonde nooit heb gezien. Te weinig interesse toen. En dat vind ik achteraf superstom. 

In Terneuzen aangekomen deed ik een aantal verrassende ontdekkingen. 

Zo was er ineens een scheepsspottersplek. 
Een soort ronde plek met een verhoging  aan het eind van een pier, waar je van nog dichterbij dan normaal die enorme schepen kunt bewonderen die daar langs varen. 
We hadden een beetje pech dat het net heel rustig was met de scheepvaart. Maar toch was het erg leuk. 

En vergis je niet hoor, de Westerschelde is belangrijk en de schepen die er varen zijn echte joekels. 
Het is een ingewikkelde rivier, de Westerschelde. Ingewikkeld wat betreft diepte. Die is zeer gevarieerd. Hier in de put van Terneuzen, 40 meter. Veel bochten, veel ondiepe plekken, zandplaten. Varen met een loods aan boord is dan ook verplicht. 


Mijn andere verrassende ontdekkingen betreffen Terneuzen zelf. 
Daar zag ik opeens allerlei zaken die te maken  hebben met de legende, het verhaal van de Vliegende Hollander. Kapitein Willem van der Decken die vertrok vanuit Terneuzen en uiteindelijk gedoemd was voor eeuwig te blijven varen met zijn spookschip.


Ik kom daar later nog op terug. Want het verhaal is spannend en boeiend. 

We kochten een bolus in de stad, aten die aan de dijk op en fietsten terug. Weer knooppunten volgend en nu niet langs de dijk, maar aan de andere kant. Tsjonge... ik wist het ook niet hoor, maar dit gedeelte van Zeeuws- Vlaanderen is echt ook mooi. En ook verrassend. Kijk maar:






19 opmerkingen:

izerina zei

Mijn buurvrouw is (helaas) naar "de overkant"verhuisd. Zij geniet ook zo van de rust daar.

Judy zei

Verrassend! Ik ken dat deel van Nederland helemaal niet.

Mevrouw W. zei

Ik heb weleens gehoord dat die touwen nog uit de Tweede Wereldoorlog zijn. Ze werden daar gelegd zodat de Duitsers niet aan land konden komen. Er was daar vroeger een haventje. Ik kan daar nu even niks over terugvinden, dus ik put even uit mijn eigen herinneringen.

Bertiebo zei

Oh dat is interessant, Mevrouw W. Ik ga ook eens speuren.

Emie zei

Het klinkt echt als een perfecte vakantie. Rust, ruimte en veel zien!

roentare zei

The scenery on your bike ride is surreal.

conny's quilts en creaties zei

Wat een mooie fietstocht

Koffie Digitalix zei

Leest als een prachtige fietsroute. Ik geloof de foto's.

nicole orriens zei

Ik moet glimlachen dat een berg touw zo mooi kan zijn!

Iris Flavia zei

Looks like a great trip - I look forward to learn more about the Flying Dutchman!

Sjoerd zei

Terneuzen vond ik de vorige keer ook erg verrassend.

Kitty zei

Volgens mij vervelen jullie je geen moment... :)

Mormorsweb.blogspot.com zei

Jaa!! Graag het verhaal over de "Vliegende Hollander". Mooi is Zeeland zeker!.

miekequilt zei

Ik snap helemaal dat jullie daar zo genieten. Dankzij jou zijn wij ook fan van Groede en omgeving. Dat touw is interessant, ik hoop dat je er meer te weten komt.

Mrs. T. zei

Wat een bijzondere foto met al dat touw.

Mooi dat we met je mee mochten kijken.

Volgende week ga ik helemaal naar Enkhuizen voor een bijeenkomst.

Jolande zei

Een mooie tocht was dat.

Josephine zei

Wat een geweldig mooie tocht hebben jullie gemaakt, en wat prachtig
die enorme bloeiende begroeiing.
Als ik het goed zie lijkt het wel Centranthus ruber Coccineus – Rode Valeriaan.

Ferrara zei

Mooie tocht. Grappig ook ik heb iets met touw.

Miriam zei

Ooit heb ik een paar dagen getrokken door Zeeuws-Vlaanderen op de fiets. Het was mooi en ook een beetje "buitenland" voor mijn gevoel. Wat vooral is blijven hangen zijn de langshuizen, de huizen die met hun lange kant langs de straat staan.