Totaal aantal pageviews

vrijdag 23 juni 2023

Pepernoten


Wat ik al vertelde, we namen op de terugtocht uit Amsterdam een andere route. En die kwam door Volendam. Het was nu heel anders dan de laatste keer dat ik er was in februari 2019, nu leek het me veel minder druk en wel gezellig. We liepen door het dorp en kwamen dit tegen: 
 

Omdat ik altijd een foto maak van een boertje en boerinnetje, deed ik dat nu ook. En toen zag ik pas wat voor winkel hier was: Peppernuts Holland. 
Huh pepernoten? Een hele winkel? 
Ja hoor dat was het geval. Een hele winkel vol pepernoten. Allemaal verschillende smaken.


Ik zei tegen de man in de winkel dat ik me niet voor kon stellen dat ik het hele jaar door pepernoten zou willen. En al helemaal nu niet, op deze warme dag. Maar: 


Dus toen hij zei dat ik dan maar eens even moest proeven, deed ik dat.
'Deze' zei hij, 'deze,  dat is net een bonbon. Met caramel en bessen. Superlekker!'
Ik proefde en inderdaad, net een bonbon en superlekker. 

Ik proefde nog een andere. 'Daar zit minder suiker in',  zei hij 'de kruiden maken de smaak'.  


Enfin, om kort te gaan: ik keek eigenlijk alleen even uit nieuwsgierigheid, maar ja, ik kocht nu toch een zakje. 
Dezelfde avond waren ze op! En dat kwam niet alleen door mij!

15 opmerkingen:

Judy zei

Er is hier in de stad elk jaar een pop-up pepernotenwinkel in december. Maar ja, waarom niet het hele jaar door, ze blijven lekker.

izerina zei

Ooit vroeg mijn schoonzus in zo'n winkel om "pepernoten". Men snapte niet,dat ze de echte bonken bedoelde en niet de kruidnoten

Sjoerd zei

Als je eraan begint is zo'n zak zo leeg...

Emie zei

Kan me voorstellen dat je voor de verleiding bezweken ben maar er is maar een korte periode in het jaar waarin ze op z'n lekkerst zijn!

Kitty zei

Het is maar goed dat er hier geen pepernotenwinkel zit, hahaha. Wij aten vroeger wel het hele jaar door speculaasjes bij de thee trouwens ;)

roentare zei

I have never tried peppernuts before. I wonder what it would taste like.

pourquoi pas ??? zei

Zeg nooit nooit blijkt maar weer. Leuk verhaal weer.

nicole orriens zei

LOL. Die man is een goede verkoper : )))

Miriam zei

Het verschijnsel pepernotenwinkel kennen we ook in Utrecht, maar ze blijven niet het jaar rond open.

Floor zei

Tja, dat lijkt me ook een beetje veel van het goede, maar met heel veel smaken blijft het wel afwisselend natuurlijk.

Ferrara zei

Tja, ze horen zo bij Sinterklaas maar ze zijn natuurlijk altijd lekker en als je er dan nog bonbons van maakt moet je ze wel kopen.

Iris Flavia zei

Nice! I think I could not imagine that in the heat, either, though.
One time we brought 500g of Christmas-gummy-bears to a Perth friend. 38-40C yet she managed - all by herself in one evening, LOL. Poor hubby got but a taste!

Mevrouw Niekje zei

Het zijn eigenlijk kruidnoten, maar dat weten buitenlandse toeristen natuurlijk niet. Net iets te ver voor mij, maar eind augustus zijn ze weer gewoon bij Appie en consorten te koop!😉

Marthy zei

Haha, leuk verhaal. Mart zou ze het hele jaar wel lusten.

Jolande zei

Kruidnoten vind ik erg lekker, maar ik heb nog nooit de behoefte gehad om die in andere smaken te proeven. Ben al een aantal pop-up winkels tegengekomen, waar het altijd erg druk was.
Wij eten ze eigenlijk ook alleen maar rond Sinterklaas. Op 5 december bakt Julian ze altijd, dat is een traditie.