Totaal aantal pageviews

zaterdag 24 juni 2023

Op de terugweg: Edam

We kwamen door Edam op de terugweg van onze fietstocht naar Amsterdam. En ik let tegenwoordig nogal op elektriciteitshuisjes hè, voor medeblogger Sjoerd. 

Dus ik stopte voor dit huisje:


En zag toen pas de tekst die er op is geschreven. 
Dus Sjoerd, de foto's komen er aan hoor, maar ik plaats deze zelf ook, vanwege de tekst: Licht, liefde, vrede, vrijheid, vreugde...


En omdat ik afgestapt was zag ik een kleine Joodse begraafplaats, vlak er naast. Zonder dat huisje had ik die gemist. Nu stond ik er even bij stil. Letterlijk.



We maakten deze fietstocht en ik de foto's  op woensdag 7 juni. Op maandagmorgen 10 juni zat ik dit blogje te maken. En natuurlijk ging ik even googelen. 
Vooral omdat ik wilde weten wat de betekenis van die ene rode steen is. Daar staat namelijk niks op. En ik vond er tot nu toe ook niks over. 

Terwijl ik aan het googelen was popte er een berichtje op mijn scherm. Met een foto:

Een foto uit het NHD. 

Ik had de krant nog niet gezien, dus ik ging meteen kijken. Maar waarschijnlijk stond de foto in de Waterland-editie en niet in de Westfriese.  

Hoe dan ook, een dag eerder, dus op zondag 11 juni, vier dagen na onze fietstocht, heeft de burgemeester van Edam een nieuwe toegangspoort voor die kleine begraafplaats onthuld. 
De nieuwe poort is een replica van een poort die er tot ver in de Tweede Wereldoorlog heeft gestaan. Tot hij werd opgestookt in de barre winter van 1944. 
Leerlingen van het vak de afdeling Bouwen,  van de scholengemeenschap Triade in Edam hebben met hun docenten meegewerkt aan de bouw van de poort. Ze maakten eerst,  op basis van een foto op een oude ansichtkaart een decorpoort. Die werd geplaatst, met informatie erbij en zo werd er geld ingezameld voor de echte poort. Daar hebben de leerlingen ook aan meegewerkt. 

Ik vind het prachtig. Binnenkort maar weer eens op de fiets naar Amsterdam, via Edam om de poort te bekijken. 


9 opmerkingen:

Judy zei

Mooie tekst op dat el. huisje, dat verwacht je niet. En het herstellen van de oude poort, wat een toeval dat je dat vond. Mooi initiatief!

Sjoerd zei

Ik zie ze wel komen, die foto's. Wel leuk dat je daardoor ok een bezoek kon brengen aan die Joodse begraafplaats. Het doet mensen toch wat.

miekequilt zei

Wat een mooi " toeval" weer. De poort is prachtig. Wat een mooi initiatief.

roentare zei

Cycling looks like a good sport

Iris Flavia zei

That´s a very nice project, that´s how school should be like - history lessons with a real meaning and real output. Thank you for sharing this.
I hope my Nieces get teachers like that, too (hopes are low).

Charlie zei

Van het een komt het ander! 👍

Kitty zei

Wat en mooi blogje weer met mooie foto's.
Wat ik me wel afvraag Bettie: Heb je nog geen eelt op je achterste? ;P

Jolande zei

Toeval bestaat niet :-)

Marthy zei

Dat electriciteitshuisje heb ik ook al eens gefotografeerd en toen zagen we ook die Joodse begraafplaats. Kijk even hier en let op de begintekst, dat is lachen: https://heenenterugnaardeardeche.blogspot.com/2017/01/bijzonder-trafohuisje.html