woensdag 21 juni 2023

Huidkanker

Eind december had ik een bobbeltje ontdekt, tegen mijn ooghoek aan. Daarna was het niet zo aan de orde, door de gebroken rug. 
Toen ik er weer toe in staat was, maakte ik een afspraak met mijn huisarts die ik trouwens nog nooit had gezien. 
Pas na een maand kon ik bij haar terecht. 
'Ja',  zei ze toen, 'ja dat is huidkanker. Ik zal een verwijzing sturen naar de dermatoloog en sterkte hoor'. Waarna ik kon gaan. 
Dezelfde dag belde ik de dermatoloog en daar (Mohs Klinieken) moest ik twee maanden wachten op een afspraak. 
Ik was best ongerust. Niet eens zo heel erg hoor, maar het zit toch voortdurend in je hoofd.   Drie maanden is dan lang. 

Conclusie: Er is iets mis met de gezondheidszorg in Nederland. 

Het liep allemaal goed af.  De dermatoloog zei dat ik er driehonderd mee kon worden,  maar het moest wel weg. Dat was een kleine operatie (Mohs Chirurgie)  en inmiddels zijn de hechtingen er uit. 
De behandeling in de Mohskliniek was fantastisch. Lief, zorgzaam en duidelijk. En geduldig. Echt heel goed. 


En toch... het bevalt me niks. Hier in mijn woonplaats is geen enkele huisarts die nieuwe patiënten aanneemt. Het is een zwaar beroep. Ze zitten allemaal al te vol. Sommigen (zoals mijn vorige huisarts) zijn er mee gestopt. Nieuwe aanwas is er niet genoeg. 
Er moet wat gebeuren, maar wat? 


27 opmerkingen:

  1. What you are describing is actually milder than what I have seen around the world. Everything is becoming bad with a new excuse of either short supply or short staff.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schrik! Beterschap. Ja, het is bar gesteld met de zorg. Wachten duurt veel te lang in zulke situaties.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 3 months is a very long time to be left uncertain. Glad it came out OK!!!
    Same here. Old doctors (like ours) retire and there are no young ones to fill in, hence the docs who work have too many patients and take no new ones other it´s emergency.
    Luckily one had to take Ingo and since we are married he has to take me, also. But it takes ages to get a date.
    It´s not only the medical system here.
    At Ingo´s workplace one colleague did unexpectedly, one retired, now they´re only two on the team. Does the boss make any effort to get someone new? No.
    End January we´ll be on vacation for 6 weeks. If the remaining colleague fells sick (winter here after all)... go figure, "boss"...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vreemd die wachttijden.Bij mijn man hetzelfde. Stel dat het geen onschuldig bobbeltje of vlek is,maar een melanoom. Dat kan in de wachttijd uitzaaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo lang wachten is vreselijk. Je schrikt van de diagnose. Die huisarts had ook wat meer geruststellender kunnen zijn. De zorg in Nederland is doodziek.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Naast dat het fijn is dat het goed is afgelopen, kan ik me helemaal vinden in je conclusie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wel zorgwekkend hoor, de situatie. Hier is het ook erg moeilijk om een beschikbare arts te vinden en de wachttijden zijn enorm...... Gelukkig dat het voor jou goed is afgelopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oei, dat was weer even schrikken voor je. Het is onvoorstelbaar hoe de zorg overbelast is en blijft. Hier ook dezelfde problemen, ik moest voor een foto in het ziekenhuis ook twee maanden wachten. Ik weet niet hoe dit opgelost moet worden, maar er moet toch iets gebeuren.
    Voor jou ben ik heel blij dat het onschuldig was en dat je geholpen bent. Je hebt een rotjaar hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gelukkig is het met jou weer O.K..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik denk dat het een Europees probleem is. De gezondheidszorg hier heeft ook grote problemen; te weinig huisartsen, vooral in de dun bevolkte gebieden; te weinig artsen in het ziekenhuis; te weinig verplegend personeel....Oef, verplegen, verzorgen en genezen is geen attractief beroep meer ;((

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is heel triest om de verhalen te lezen van de gezondheidszorg! Helaas kunnen wij, mijn man en ik, er ook over meepraten!
    Mijn man heeft verschillende kwalen en onlangs bestralingen ondergaan + hormoonbehandeling voor 1 van de kwalen, sinds 2 maanden klaagt hij nu over hoofdpijn iedere dag…… maar geen specialist die hem behandelt zal contact met de ander opnemen wat hier aan de hand zou kunnen zijn. Het enige antwoord tot nu toe was::wij weten het niet! En jij maar denken : wat is er aan de hand. De neuroloog heeft een wachttijd van 3 mnd. Dus werd uiteindelijk afspraak gemaakt bij de hoofdpijnverpleegkundige! Ben benieuwd wat er uitkomt! In mijn idee is er veel veranderd sinds de coronauitbraak!
    Goede genezing Bertie!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nou het is niet een best jaar voor jou, hoop dat je nu verder kunt zonder doktersbezoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. 'Men' is er nu eindelijk achter dat het niet goed gaat in de zorg (understatement)..Eerst moet er bewezen zorg zijn, dan moet de onnodige zorg eruit. Maar wat is dat bewezen en onnodig. Ik schreef een ingezonden brief naar de Volkskrant over die bewezen zorg die destijds geplaatst werd. We zijn nu maanden verder en?? Al die bestuurslagen en consultants ja die moeten eruit er lekt veel te veel geld weg naar onnodige rapporten die uiteindelijk niks oplossen. Heel iets anders maar aan het rapport over de mondkapjes met Sywert van Lienden zijn miljoenen besteed en nu hoor je er niets meer over. Mijn moeder heeft vorig jaar in mei een CVA gehad thuis kon nog net 112 bellen en onsamenhangend praten 'moest maar lekker even gaan liggen'. Uiteindelijk is het 'redelijk afgelopen' maar ze is na ruim een jaar nog steeds verstoken van huishoudelijke hulp. Zelfs haar hoortoestellen worden vaker niet dan wel ingedaan. Uw buren moeten dat maar doen, en u heeft toch een dochter, ja die woont in Nieuwegein. De gemeente Amsterdam eist dat je minimaal 10 maanden op de wachtlijst staat pas dan wordt er gekeken of er tijd en ruimte is (nee dus). Mijn man en ik gaan nu 3 keer per week naar Amsterdam en boodschappen en maaltijden worden bezorgd. Ben zelf 60 en heb geen kinderen maar ik zie de zorg in de toekomst niet bijzonde rooskleurig tegemoet. Mw. Helder van langdurige zorg zoekt het in een sensor in je incontinentiemateriaal, een sensor op de koelkast en een robotstofzuiger. Zo kun je jezelf (volgens haar) prima redden. Maar om op je blog terug te komen gelukkig is het met de spreekwoordelijke sisser afgelopen maar het had ook wel kwaadaardig kunnen zijn met alle gevolgen van dien. Poundwise penny foolish. Sorry voor het lange betoog.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dit probleem speelt inmiddels in alle beroepen.
    Onze ouders kregen nog wel 5 kinderen of meer, maar onze generatie hielden het bij 1 of 2 kinderen, en vaak helemaal niets.
    Die zijn nu aan het werk, maar blijkbaar zijn er te weinig en van onze generatie te veel.
    Een huisarts is natuurlijk heel belangrijk.
    Als er geen is, is er niets aan te doen ben ik bang.
    Maar als het spoed is, kan je vast wel gelijk komen.
    Fijn dat je nu 300 kunt worden, wel een geruststelling :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben heel blij voor je dat het allemaal goed is afgelopen, maar wat een toestand zeg, echt vreselijk hoe het met de zorg gesteld is.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Jeetje was het nog niet genoeg? Gelukkig goed afgelopen. De zorg wordt steeds meer een zorgenkind en ik heb niet de illusie dat het snel beter wordt. Wat gedurende veel jaren met zorg is afgebroken heb je niet zo snel hersteld. Marktwerking heeft het allemaal niet beter gemaakt. Privéklinieken varen er wel bij, maar ook daar zullen de wachtlijsten langer worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Jouw zoveelste pech in relatief korte tijd. Gelukkig met goede afloop!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het is een ramp. Zo n welvarend land en dan dit. Blij voor jou dat het goed afliep. Maar er zijn zoveel misstanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Fijn dat het bij jou goed afgelopen is maar de zorg in Nederland is in groot gevaar en dat schijnt niet door te dringen op de plekken waar dat zou moeten.

    Komt er nog iemand aan mijn bed als ik straks oud en gebrekig ben?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Huisarts weer een aantrekkelijk beroep maken. Minder administratieve lasten en meer patiëntencontact.

    Maar voordat het zo er is...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Gelukkig liep het allemaal goed af, maar pfffft, dit is toch ook wel erg hoor. Al weet ik dat je bij echt acute dingen ook echt heel snel geholpen wordt.
    Daar heb ik wel een paar voorbeelden van, dat als bloedonderzoek blijkt dat er iets niet goed is, dat je dan snel in de behandeling ziet. Wellicht dat jouw huisarts het helemaal goed inschatte en daar mag je als patiënt ook van uitgaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Er is iets heel erg mis met de gezondheidszorg in Nederland. Patiënten moete veel te lang wachten. Wij hebben het zelf ook al ondervonden en zijn voor bepaalde behandelingen naar België overgestapt waar het allemaal wel nog goed gaat.

    In Nederland wordt alles duurder wat de gezondheidszorg betreft en tegelijktijd slechter.
    Hoe zou dat nu toch komen.

    Gelukkig is het bij jou goed afgelopen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Over de toekomst van de gezondheidszorg mag je je zeker zorgen maken.
    Huidkanker, het is altijd schrikken als je dat krijgt te horen.
    Ik heb er ook last van, maar goedaardig als men er op tijd bij is, al een paar keer aan behandeld. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Gelukkig een vorm die goed behandelbaar is, fijn dat je er nu vanaf bent.
    Ja wat moet dat worden he met de gezondheidszorg. Veel te weinig artsen en de zorgvragende groep wordt door aanwas en vergrijzing alleen maar groter. :'(

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Altijd schrikken van dat woord. Blij dat je geopereerd kon worden en het daarmee klaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat heb jij een pech zeg. In alle opzichten. Niet normaal dat lange wachten, ik ben in november naar neuroloog gestuurd en krijg volgende week de uitslag van een onderzoek. Geen urgent geval, hè. De situatie in de gezondheidszorg is behoorlijk ernstig.

    BeantwoordenVerwijderen