Totaal aantal pageviews

zondag 10 maart 2024

Tennis?

 

Jan Adam Kruseman schilderde Jan Philips Francois van der Vinne. In 1836! 


Ik zag het schilderij in Rijksmuseum Twente, in Enschede. Al een tijd geleden. 
Nu wilde ik de foto gebruiken en schreef als titel: Tennis. 
Kan je zien hoe slecht ik soms nog kijk, want ... dit is helemaal geen tennis. Dit is badminton, compleet met shuttle. In 1836, dat wel!
Bijzonder hoor want badminton was toen nog nauwelijks bekend, maar de jongeheer van der Vinne kwam uit Nederlands Indië en daar en in Brits Indie was het spel wel bekend. 

Kort geleden was ik in Singer, Laren. En daar zag ik dan toch echt een schilderij over tennis.


Max Liebermann: Tennisspelers aan het strand. 1901

Zo leuk dit, met die speciale kleding. Anders dan de normale kleding, maar nog steeds hooggesloten. De heren al iets losser gekleed. Ook dit spel waaide vanuit Engeland over naar Europa

Schilderijen die een verhaal vertellen. Ik hou er van.

11 opmerkingen:

Sjoerd zei

En dan ligt er rechts aan de voeten ook nog een bal met ik denk een slaghout.

Judy zei

Die bal op de grond zou je aanzien voor een tennisbal. Maar Sjoerd hierboven ziet er iets anders in. Leuk, die sportkleding van toen!

izerina zei

Hoe zou het dagelijks leven van die jongen zijn geweest?

Iris Flavia zei

I liked tennis and loved badminton. And then I broke my right arm and that was that, sadly. Great paintings!!!

Kitty zei

Ik denk toch dat het een racket is, op de grond bij de jongen. Het tweede schilderij vind ik erg mooi van kleur enz.

Emie zei

Dat slaghout op de grond, waar Sjoerd het over heeft, beschikt toch over een tennisblad. En zo speuren we met z'n allen die mooie schilderijen af die jij ons toont.

Tine de Jong zei

De kleding van toen had toch ook wel wat speciaals.En of het nu tennis is of badminton dat maakt voor mij niet uit want vond de schilderijen gewoon mooi.

miekequilt zei

Wat een mooi schilderij met die jongen. Hoe zou hij geleefd hebben? Daar ben ik altijd nieuwsgierig naar.

Charlie zei

Wat een bijzondere uitstraling heeft dit schilderij met de zelfbewuste, knappe jongeman! Die kleding! Ik heb geprobeerd iets over hem te vinden, maar ik kwam niet verder dan de feitjes die Betty ons vertelde.

Ferrara zei

Wat grappig, het museum in Enschede staat op ons programma als we daar in de buurt op een camping staan. En in het Singer was ik afgelopen week op weg naar huis. Het was druk met voornamelijk grijze koppies, maar we hadden een tijdslot dus dat was geen probleem. Interessante expositie over Tonia Stieltjes, jij schreef er al over.

Marthy zei

Op het schilderij van Max Liebermann zie ik de zee. Hij schilderde veel in Noordwijk.