Totaal aantal pageviews

donderdag 14 maart 2024

Nijntje

 Utrecht... je kan niet in Utrecht zijn zonder iets Nijntje-achtigs te zien. Mijn man gaat altijd kleine doorgangen in op zoek naar een hofje. Zo kwamen we hier terecht:


Het is een gebiedje genaamd Catharinatuinen. Ooit waren hier stallen en koetshuizen en de gemeente heeft het terrein in de jaren tachtig geschikt gemaakt voor volkstuintjes. 
De vroedmeesterpad leeft er en ik werd nieuwsgierig naar die naam. Vroedvrouw, dat ken ik. Maar vroedmeester? Nooit gehoord. 
Enfin, vroedmeesterpadden dus en Nijntje... die is er ook. 


Toen we uit het Centraal Museum kwamen wilden we heel even nog kijken in het Nijntjemuseum. 

Dat mocht eigenlijk niet, want we hadden geen tijdslot en het was al half vijf. Maar er was een vriendelijke suppoost die best begreep dat wij niet gingen spelen en alleen even een klein rondje wilden maken. Dus mochten we toch even kijken.
'En u hoeft uw schoenen niet uit te doen hoor en uw tas hoeft niet in een kluisje'.

Ik vond het er hartstikke leuk. Alles zie je: de beroepen, de dieren, de bloemen de figuren uit de Nijntje verhalen.
Ik denk dat jonge kinderen er heerlijk kunnen spelen. Erg leuk gedaan allemaal.

21 opmerkingen:

Emie zei

Jullie zijn meesters in het ontdekken van leuke plekken.

Iris Flavia zei

Nice the attendant let you in like that! Looks like a fun place.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Nijntje....wereldberoemd. Ook hier 😉

Charlie zei

Jullie zijn hele leuke ontdekkers!

Judy zei

Wat een leuke plek, die Catharinatuinen! En Nijntje ja, vroeger wel geweest met zoon.

Kitty zei

Dat ziet er leuk uit!

KnutzEls zei

Nijntje is voor klein en groot, altijd leuk.

Mevrouw W. zei

Wij zijn wel langs het museum gelopen, maar niet binnen geweest. Ik sta dan weer wel met de grote Nijn bij de ingang op de foto. Ook leuk :)

Ferrara zei

Altijd goed Nijntje. Ik geef haar cadeau bij iedere geboortekaart.
De vroedmeester mocht meer handelingen verrichten dan de vroedvrouw.

sjannesblog.com zei

Dus ook voor volwassenen de moeite waard. Ik zal het onthouden.

Miriam zei

Wat bijzonder de Catharinatuinen! Er zijn in Utrecht superveel hofjes en doorgangetjes naar tuinen in de binnenstad, maar ik geloof dat ik hier nog nooit ben geweest. Terwijl ik dichtbij woon en in het verleden nog dichterbij (de Zadelstraat, de straat naar de Dom). Natuurlijk ga ik kijken binnenkort op een wandeling.

Sjoerd zei

Mooi geregeld dus. Ik weet dat we destijds voor de kinderen van de peuterspeelzalen nijntjes hebben uitgezaagd en beschilderd.

Jolande zei

Wat fijn dat jullie toch binnen mochten kijken.

Anoniem zei

Heel mooi!
We maken regelmatig zwerfwandelingen daar in de buurt.
De vroedmeesterpad is echt een pad, het mannetje draagt de eitjes op zijn rug, het is een beschermde diersoort die daar voorkomt.
Er is ook een open tuinen dag meestal in juni, dan kom je op de meest fantastische plekken daar in het oude stuk van de stad!
Ik geniet daar altijd echt van…
Leuk dat meekijken op je blog.
Groet Inge

miekequilt zei

Nijntje is en blijft erg leuk. Nooit geweten dat er een museum van is.

In de weer zei

Leuk museum, het eerste museum waar we met al onze kleinkinderen naartoe zijn gegaan als ze vier jaar werden, was altijd een succes !

Marthy zei

Ik wist wel dat er ergens een Nijntje museum was maar waar wist ik niet. Ben er eigenlijk nooit met de kleinkinderen geweest. Nou ja, nu is het te laat, haha.

Janny zei

We zijn regelmatig langs het museum gelopen maar nog nooit binnen geweest.

roentare zei

The museum is colourful and sophisticated

Elizabeth zei

Erg leuk om deze foto's te zien! Wij zijn er nooit geweest, maar onze schoondochter wel met de kids, en ze vonden het superleuk...

Elizabeth zei

Erg leuke foto's! Ook die van buiten het museum.
Wij zijn er nog nooit geweest, maar onze schoondochter met de kids wel. En ze hadden het er super naar hun zin!