Totaal aantal pageviews

vrijdag 8 maart 2024

Ga als een rivier

 Medeblogger Izerina schreef: 

Het was zo mooi, dat het verliep als vanouds. Niet kunnen stoppen met lezen in de middag. Snel eten maken en uitlezen in de avond. Dan ben ik niet meer aanwezig in de woonkeuken. Maar in dit geval in de VS in de jaren '70 van de vorige eeuw. Werkelijk helemaal in het boek gezogen........ 

Ik was nieuwsgierig naar dat boek en toen Izerina de titel gaf, reserveerde ik het meteen. 
En mij gebeurde hetzelfde. Ik werd meegezogen in dat boek en kon niet stoppen. Ik wilde niet meer stoppen. Lezen wilde ik. 

Het verhaal speelt zich af in Colorado, tussen 1948 en 1971: 

Victoria is zeventien in 1948. Haar moeder is overleden en Victoria woont met haar vader en broer op een perzikenboerderij. Zij doet de huishouding en ze is eenzaam. 
Als ze op een dag op weg is naar het dorp met een mand perziken, ontmoet ze een aantrekkelijke jonge man: Wil Moon. Hij blijkt een native American te zijn. 
Er is daar in die tijd volop discriminatie en dat Victoria een verhouding met hem krijgt wordt lang niet door iedereen geaccepteerd. Ook niet door Victoria's vader en al helemaal niet door haar broer. Will wordt achtervolgd, geslagen. De ontmoetingen moeten  dus allemaal in het geheim. 
En op een dag is Wil verdwenen en komt niet meer terug. 
Victoria staat overal alleen voor, moet beslissingen nemen die ze eigenlijk niet kán nemen. Maar ze doet het, overwint de moeilijkheden tot op zekere hoogte. 

Moed, doorzettingsvermogen, vertrouwen, de kracht van de natuur, verlies, winst en zoals bijna altijd: de liefde.

12 opmerkingen:

izerina zei

Mooi die uitwisseling van titels. Ik was deze week niet meer aanspreekbaar door "oog om oog".

Alet Venhuizen zei

Ja, ik vond het ook een prachtig mooi en ontroerend boek.

Sjoerd zei

Klinkt in ieder geval goed.

Judy zei

Vreselijk, dat zo'n relatie niet kon.

Jeanette Renting zei

Dit boek heb ik ook net uit, prachtig geschreven over een naar onderwerp. Maar wat je zegt, liefde is het belangrijkste.

Marieke zei

Aanrader.

Marthy zei

Staat inmiddels op de e-reader

KnutzEls zei

En weer een op het verlanglijstje (van de bieb)

ireneinhetatelier zei

Ik kreeg het aanbevolen in de boekhandel en heb het haast in éen ruk uitgelezen. Een prachtige aanrader!

Mormorsweb.blogspot.com zei

Inderdaad een prachtig boek.

miekequilt zei

Ik heb er wel eens óver gelezen, maar het boek nog niet gelezen. Nu gaat het op mijn lijstje voor de bieb.

Anoniem zei

prachtig boek! ik ga het volgende vakantie weer herlezen, want ik las het zo snel uit dat ik er nog geen genoeg van heb