Totaal aantal pageviews

maandag 4 maart 2024

Een gunstig uitkijkpunt

 

We waren een dagje in (inderdaad) Mooi Leeuwarden. 
Aan het eind van de dag kochten we iets lekkers bij de bakker en ik zei tegen de bakkersvrouw dat ik het altijd weer zo'n leuke stad vind. 
' Waarom dan?',  vroeg ze. 
Dat moest ik ter plekke bedenken. 'Het is er gezellig druk maar ook weer niet te druk. Er zijn een paar leuke musea (daarom waren we er).  Er zijn terrasjes, historische gebouwen, er is geschiedenis,  het lééft er! 
En het barst er van de murals, dat ook nog'. 

Daar was ze het wel mee eens en ze zei dat alles, nadat Leeuwarden in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa was, erg vooruit is gegaan en dat er nog steeds aan allerlei verbeteringen wordt gewerkt. 


Enfin we waren nog maar net op weg naar het Fries Museum toen we de eerste mural al tegenkwamen. Dat was deze, gemaakt door de Leeuwarder kunstenaar Harke Broersma.  

Het staat er op, maar ik moest ook zonder dat,  meteen denken aan Alma Tadema. De schilder Sir Lawrence Alma Tadema. 
Tijdens een van onze vorige bezoeken aan de Friese hoofdstad, bezochten we zijn tentoonstelling in datzelfde museum. 

Dit, deze mural vonden we echt midden in het centrum van de stad. 
Een kleine straat waar je nooit van je leven een muurschildering zou verwachten. Hoogstens een beetje graffiti. 
Maar niks hoor. Helemaal onbeschadigd. 

Het schilderij van 
Sir Lawrence zie je hiernaast. Het heet Een gunstig Uitkijkpunt en het werd gemaakt in 1895. 

Ik link deze blogpost zoals gewoonlijk op maandag aan Sami's Colourful World


21 opmerkingen:

Nietzomaarzooo zei

Die tentoonstelling toen ben ik ook heen geweest. Hij was voorheen nogal onbekend bij het Nederlandse publiek.

Leuk die mural!

Sami zei

Beautifully painted.
Thanks for participating in Monday Murals Bertie.

Judy zei

Mooi is ie!

Sjoerd zei

Een mooi verhaal over Leeuwarden. Daar ergens liggen mijn roots. Een mooie mural ook.

Charlie zei

Zeg dat wel “een gunstig uitkijkpunt” en die kleuren en zo romantisch! Genieten om dat in het echt te aanschouwen!

sjannesblog.com zei

Duidelijk geïnspireerd op...

Elizabeth zei

Leuk dat de bakkersvrouw er zo specifiek naar vroeg!
Het is voor mij zeker 40 jaar geleden dat ik in Leeuwarden was...

Kitty zei

Prachtig romantisch schilderij en de mural is ook niet mis!
Enne, we hadden weer een krant vanmorgen ;)

Bertiebo zei

Kitty: Ja, hoera!!!

Emie zei

Wat een lieflijk tafereel!

Janny zei

Een prachtige mural, fijn dat er geen graffiti op zit!

roentare zei

It is a painting that incites beauty and elegance

Tom zei

...it's beautifully done!

In de weer zei

Wat leuk, ik heb die muurschildering ook al eens op mijn blog laten zien.
Staat daar al lang op, want dat was in juni 2018.
Mooi om het weer een keer te zien, met nog wat extra’s.

magiceye zei

Amazing murals and interesting history.

Jolande zei

Wat een mooie mural.

Ferrara zei

Ben het helemaal met je eens, Leeuwarden is een leuke stad en in de loop der jaren is dat alleen maar toegenomen.

miekequilt zei

Wat een prachtige mural. Leuk om een stad te hebben waar je graag heen gaat.

Marthy zei

Mooie mural.

Josephine zei

Fraaie mural is het, en grappig geïnspireerd door Sir Lawrence Alma Tadema.
Leeuwarden is inderdaad heerlijke stad, sfeervol ongedwongen.
Leuke eettentjes en terrasjes. Gelukkig niet ver vanwaar ik woon.

Bettie zei

Ha, dat zijn er een heleboel !!