Totaal aantal pageviews

woensdag 6 maart 2024

Willinkwandeling

 Jaren geleden zag  ik eens een boek getiteld  'Amsterdam door de ogen van Carel Willink'. 
Ik keek en kocht het. Erin stonden afbeeldingen van Willinkschilderijen met bij ieder schilderij een foto van de plaats die op het doek is afgebeeld. Zoals het in Willinks tijd was. 
De meeste van die plekken bestaan nog steeds en in het boek stond een wandeling aangegeven tussen die verschillende punten. 
Dat leek me jaren geleden erg leuk om te doen, maar het kwam er maar niet van. Tot nu... We waren in het Rijks en hielden tijd genoeg over voor die wandeling. 


Dit schilderij bijvoorbeeld: Het Gele Huis (1934). Er wordt in het boek bij verteld dat Willink deze straat iets vreemds en griezeligs vond hebben, een soort vreemde dreiging. Dát schilderde hij van zich af. Hij beeldde het huis af in de kleur die hij het meest verafschuwde. In werkelijkheid was het wit.


En dat is het nog steeds. Je ziet eerst Willinks foto en dan die van mij. In1934 dus en negentig jaar later in 2024. Waarbij opgemerkt moet worden dat Willinks foto veel beter was dan de mijne. 
Maar dat maakt niet zo veel uit,  want dit was in de Vossiusstraat en daar was ik denk ik nog nooit geweest. Op weg er naar toe was er natuurlijk van alles te zien, daar in Oud-Zuid. En ook in de straat zelf. 
Ik doe nog een voorbeeld, dit schilderij:


De Zeppelin (1933). 
De Zeppelin was toen iets spannends en te zien geweest in Amsterdam in 1930. Willink had een krantenknipsel bewaard.




Dit was op de hoek PC. Hooftstraat en Stadhouderskade. 

Ik zou nog even door kunnen gaan, want we maakten de hele wandeling af met veertien punten.  Een beetje speuren, proberen goed te kijken en wat ik al zei: je komt nog eens ergens en je ziet van alles!

20 opmerkingen:

Judy zei

Wat een leuke wandeling! Wat een schilder, hè.

Sjoerd zei

dat lijkt me een hele leuke manier om door een stad te lopen.

izerina zei

Wat leuk,zo'n wandeling. Je zult maar in zo'n Willink-huis wonen

Bertiebo zei

Toevallig keek ik gisteren even of er iets te koop staat in die straat. Jawel! Eentje, voor 2.795.000. Dus ik acht de kans dat te ervaren vrij klein, Izerina.

miekequilt zei

Wat een leuke wandeling. Had je het boek mee? Grappig dat hij die straat zo eng vond. En dan de , voor hem, lelijkste kleur gebruikte. Maar zo werkt dus het hoofd van een genie. Want dat was hij, vind ik.

In de weer zei

SCHITTEREND !!!

Emie zei

Dat laatste pand op de hoek kreeg er etages bij. Mooi gedaan en interessante route om te lopen en te bekijken!

Charlie zei

Interessante wandeling en gelukkig dat de geschilderde huizen er nog staan en op funda is dan ook nog eens te zien hoe men ze inricht.

Kitty zei

Leuke wandeling. Dat huis in de Vossiusstraat, zo statig! En nu óp naar Ruurlo?

roentare zei

I like it when you show the old and new.

Bertiebo zei

Nou nee, maar ik mis het wel hoor, dat we er op de fiets naar toe konden en dat ook vaak deden

Miriam zei

Opvallend dat alles wat je laat zien er nog vrijwel hetzelfde uitziet qua bebouwing.

conny's quilts en creaties zei

Leuk zo'n wandeling. Onlangs hebben we in kasteel Ruurlo prachtig werk van Willink bewonderd. Mooi om te zien dat hij gewoon foto's van bestaande gebouwen in zijn schilderijen gebruikte.

Jolande zei

Zulke wandelingen vind ik altijd erg leuk om te doen, net wat je zegt je komt nog eens ergens en ziet vanalles.

Mevrouw W. zei

Als ik werk van hem zie, of zijn naam hoor, moet ik toch altijd aan Mathilde denken. Ze kwam tenslotte van hier. Ik herinner me haar dood nog en de verhalen die de ronde deden.

sjannesblog.com zei

Wat ontzettend leuk om te doen!

Anoniem zei

Ik ook, mevrouw w. Ik zat bij haar zus in de klas

Nietzomaarzooo zei

Leuke inspiratie.

Marthy zei

Leuk, zo'n wandeling en wat een huizen.

Koffie Digitalix zei

Leuk zo'n wandeling ...