Totaal aantal pageviews

zaterdag 16 maart 2024

Pen

 

Kijk, zo'n pen had mijn vader vroeger. Ietsje anders, het was een metalen vierkleurenpen en hij was niet glad zoals deze. Er zaten verticale ribbels in over de hele lengte van de pen. De pen was best zwaar.
Er zal wel in gestaan hebben: eigendom concern. Mijn vader werkte bij Philips en dat stond ook op de potloden en op een gum dat ik nog steeds heb. . 
Als kind had ik geen idee wat dat betekende, eigendom concern. 
Ik zie de pen voor me. 

Mijn vader ging op de fiets naar zijn werk. Achterop een zwarte tas met een klep en daar zaten papieren in. Geen brood. Tussen de middag kwam mijn vader vanuit kantoor thuis eten: warm. 


Mijn vaders tas was wat gekreukeld, wat craquelé. En er was maar een vak in voor die papieren. 

In een van de twee voorvakjes zat de pen.  
Een heel enkele keer mocht ik die pen met die vier kleuren proberen, maar niet te lang en daarna moest de pen meteen weer in dat voorvak. 
Ik vond het prachtig. 

Later heb ik zeker wel eens een vierkleurenpen in mijn bezit gehad. Ik denk op de middelbare school. In de tijd dat de Ryamagenda werd volgeschreven en getekend en niet alleen met huiswerk. 
Als juf had ik geen vierkleurenpen. Wel gek eigenlijk, het zou best handig zijn geweest. 

Afgelopen week in een vreemde stad zag ik een pen liggen in de metro. In de tube mag ik wel zeggen!  Toen de trein stopte raapte ik hem op en nam hem mee.

Ik vind het zelf ook nogal raar, maar ik ben gewoon hartstikke blij met die pen. Hij doet het supergoed en ik ben van plan om er heel lang gebruik van te maken. 

19 opmerkingen:

izerina zei

Die vierkleurenpen had ik wel met nakijken. Vooral een groen streepje onder wat goed was.

Judy zei

Leuke herinneringen aan je vader! En zo leuk dat je die pen vond!

Mevrouw W. zei

Als kind heb ik ook wel zo'n pen gehad en of mijn vader er één had, weet ik niet. Die bewaarde zijn spullen op kantoor. Mijn ouders schreven wel graag met Parkerpennen.

miekequilt zei

Ik kan wel raden waar je de pen vond. Hopelijk krijgen we daar meer over te lezen. Wat een mooie herinneringen aan je vader. Veel plezier met de pen!!

Elizabeth zei

Ja, wij waren ook dol op zo'n pen! Zo leuk om elke keer een ander kleurtje tevoorschijn te 'tjakken'...

Emie zei

Als kind speelden wij soms postkantoortje en dan kwam zo'n vierkleuren pen ook heel goed van pas. En het stempelkussen van mijn vader!

schrijfselsvanmij zei

Ik had ooit een 10(!)-kleuren pen, dat vond ik toen hartstikke gaaf

Sjoerd zei

Wat een toeval, mijn vader had ook zo'n zelfde pen. Alleen van de Oranje Nassau mijn.

Kitty zei

Supercool! ;) Mooi dat je met zoiets kleins zo blij kunt zijn.

Jolande zei

Een heel verhaal en wat pik ik daaruit op: Tube lol
Daar gaan we vast wel meer over lezen.
Ik had vroeger ook een vierkleuren pen, maar ik vond (en vind) het schrijven met zo´n dikke pen heel vervelend.

Nietzomaarzooo zei

Mijn opa had ook zo'n pen. En ook zo'n soort aktetas. En af en toe mocht ik met die pen ook schrijven. Dikke pen, dus moeilijk vasthouden. Maar zo bijzonder dat er wel vier kleuren inkt in die pen zaten.

Iris Flavia zei

This is plain WONDERFUL!
A sign of your Dad?

conny's quilts en creaties zei

Dit is echt nostalgie die zilverkleurige vierkleurenpen met die ribbels, ik was er ook zo blij mee. Een nadeel had ie wel vond ik indertijd: je kon er niet zo fijn op sabbelen;) als op de bic-pennen, hihi. Mooi ook het verhaal over je vader die zo zuinig op zijn pen was, wat kon je het dan waarderen dat je er even mee mocht schrijven. Ik zie dat jij je" juffenhandschrift" nog niet bent verleerd! (Ik had hem ook meegenomen hoor)

Janny zei

O ja, zo'n pen had ik vroeger ook, leuk dat je ze ook nog in een modernere uitvoering ziet.

Ferrara zei

Oh ja, die herken ik nog. Beide varianten wel gehad. Zowel metaal als de plastic Big.
Trouwens de vol gekladderde en geplakte Rijam agenda ook.

elly zei

Wat leuk. Een moderne vierkleurenpen van plastic

roentare zei

You remind me of a fountain pen I used to have. Writing with these pens used to be a wonderful experience.

Neeltje zei

Ik kreeg ook ooit zo'n zilverkleurige vierkleurenpen. Ik voelde mij de koning(in) te rijk!

Marthy zei

Geweldig vond ik die pen als kind. En die Rijam agenda, ja die was heel belangrijk!