Totaal aantal pageviews

vrijdag 15 maart 2024

Domtoren

 

Wat een gezellige kaart, deze. Ik vond hem in een boekwinkel vlakbij de Domtoren. 
De laatste keer dat ik in Utrecht was, zat het bovenste deel van de toren nog helemaal ingepakt. Maar de restauratie vordert, want nu was de top klaar. (En die kaart snel aangepast aan de situatie). 


Het is echt wel een bijzondere toren. Zestig jaar is er aan gebouwd en in 1382 was hij klaar. 
Wat een indruk zal die toren toen gemaakt hebben. Alles was verder laag, je zag hem natuurlijk overal en van verre. 
Ruim 112 meter hoog en ik geloof dat mij vroeger op school werd verteld dat de Domtoren het hoogste bouwwerk van ons land was. 
Dat laatste is natuurlijk niet meer zo, maar het is nog wel steeds de hoogste kerktoren.
En slenterend door de stad zagen wij de toren of een stukje ervan nog steeds vanaf veel verschillende plaatsen. 

Nb: Tegenwoordig is de Zalmhaventoren (in Rotterdam natuurlijk, waar anders?) de allerhoogste toren in ons land. Zendmasten e.d. niet meegerekend. 
En die Zalmhaventoren is bijna dubbel zo hoog: 215 meter. Het is ongelooflijk! Ik stel me dan altijd even voor hoe een Middeleeuwer daar naar gekeken zou hebben. 

14 opmerkingen:

Judy zei

Leuk, die kaart aan de situatie aangepast!

Sjoerd zei

Het is inderdaad een indrukwekkende toren die het straatbeeld overheerst, maar ik vind ook dat de toren wat ingesloten in de bebouwing staat.

Miriam zei

Ja, ze zijn de steigers weer aan het afbreken en dat gaat wel een half jaar duren!

Emie zei

Fantastisch toch dat er geld is om dit soort bouwwerken in stand te houden!

Iris Flavia zei

Wow, what an achievement back then!

nicole orriens zei

Inderdaad een hele mooie kaart. Hij doet me denken aan de stijl van Fiep Westendorp.

Elizabeth zei

Dat is zeker een leuke kaart! Ik houd van die stijl...

Mormorsweb.blogspot.com zei

En dan te denken dat de toren met handkracht is gebouwd in de Middeleeuwen. Ik neem er mijn petje voor af!

Floor zei

Wat leuk om "mijn" Domtoren op jouw blog te zien.
Het puntje ziet er al prachtig uit. Zou fijn zijn als ie helemaal is uitgepakt.
Vroeger toen ik hier kwam wonen kon ik hem zien vanuit het park, maar de bomen zijn nu groter en staan er voor.

Ferrara zei

De Domtoren kan weer jaren mee. Leuke kaart. Zouden ze de kaart blijven aanpassen?

Willy zei

Leuke kaart van de Domtoren.

Jolande zei

Wat een ontzettend leuke kaart.

Marthy zei

Dat is sterk, twee blogberichten over de Domtoren op een dag: https://wonenindeardeche.wordpress.com/2024/03/15/mini-domtoren/

Bertiebo zei

Hoe is het mogelijk? Echt heel gek, hahaha