Totaal aantal pageviews

zaterdag 2 maart 2024

Frans Hals in het Rijksmuseum

We gingen naar Amsterdam voor de Frans Hals tentoonstelling in het Rijksmuseum. 
We hadden een vroeg tijdslot, zodat we daarna nog wat anders konden gaan doen. Want ik wilde de tentoonstelling graag zien, maar ik voorzag dat ik er niet heel láng wilde kijken. 
Pas nog een andere tentoonstelling gezien met veel Hals en bovendien ben ik niet echt een fan al zie ik heus wel hoe knap die veelgeroemde losse penseelstreek is. 
Het was niet zo druk als toen bij Vermeer, maar toch nog steeds zo druk dat je moest wachten om echt voor een doek te staan. 


Dit is Catherina Brugman en zij werd door Hals geschilderd tegelijk met haar man,  in 1654. Zij met een handschoen in haar hand en haar man ook met een handschoen. Dit om de band te benadrukken. 
Ik vond Catharina leuk, omdat ze glimlacht. Dat is trouwens een van de dingen die ik leuk vind aan Hals. Hij schilderde vaak vrolijke en lachende mensen. 
Dus ik bekeek het portret en dacht weet je wat? Ik ga alleen op zoek naar vrouwen op de schilderijen. Díe ga ik bekijken. En dat deed ik.
Ik zag deftige vrouwen


Minder deftige vrouwen
Linksonder is bijvoorbeeld Malle Babbe. Zij had waarschijnlijk een verstandelijke beperking. 
Ook dat vind ik leuk aan Hals. Hij schilderde mensen met een verstandelijke beperking. 
Dan een fruitverkoopster en rechts La Bohemienne en zij was waarschijnlijk een sekswerker



En meisjes waren er natuurlijk ook. 


Alle schilderijen die ik hier laat zien vertellen een verhaal en dat vind ik nog het allerleukst. 

En zo genoot ik op 'een vrouwelijke manier' van de tentoonstelling en was eerder uitgekeken dan de meeste mensen en ook veel eerder dan mijn eigen man. 
Dus dat werd koffie en de rest van de dag vast doornemen. Met dit uitzicht:


16 opmerkingen:

Judy zei

Slim om op deze manier naar de tentoonstelling te kijken. Hij schilderde leuke vrouwen.

izerina zei

Wat een leuke invalshoek. Dan lijkt het anders

Marja zei

oh mooi Leuk die kindertjes met die rode wangen I ben 2 keer in het rijksmuseum geweest and herken er een paar. Ik wist niet dat Malle Babbe bestond dus daar heeft Rob de Nijs zijn liedje over gemaakt :)

Miriam zei

Nu ik al deze portretten van vrouwen achter elkaar zie, valt me op dat Frans Hals iedereen rode blosjes heeft gegeven. Mmm, dat ziet er gezond uit, maar vind ik een wat minder persoonlijk trekje zo.

Sjoerd zei

Ik zie ook altijd heel andere dingen dan mijn vrouw, ik kijk naar het geheel, mijn vrouw naar de details.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Goed idee om je op een ding te richten. Het kan soms overweldigend zijn.

sjannesblog.com zei

Selectief kijken heeft zeker een meerwaarde.

Emie zei

Zo heb ik Frans Hals nog nooit bekeken, ik ken hem eerlijk gezegd het best van de afbeeldingen op koekblikken, erg hè?

Charlie zei

Heel goed idee om je op een bepaald onderwerp te focussen zo zie je ook de verschillen in schilderen van de vrouwen, bv de deftige vrouwen tegenover maal babbe, die zoveel “losser” werd geschilderd.

miekequilt zei

Ik vind de kanten kregen het mooist vest een werk moet dat geweest zijn. Een goede tip trouwens bij een tentoonstelling om je op één onderwerp te richten.

Kitty zei

Leuk al die dames/meisjes!
Ik vraag me wel eens af of die deftige mensen zich lekker gevoeld hebben in hun kleding. Bij de minder deftige mensen ziet het er toch een stuk comfortabeler uit. En ik vind ze ook leuker eerlijk gezegd ;)

In de weer zei

Dit gaan er vast meer doen :-)

Marthy zei

Enig op deze manier.

Ferrara zei

Ook een leuke manier om naar schilderijen te kijken. Ooit zag ik in het Frans Hals schilderijen die door medische studenten waren bestudeerd om er lichamelijke kwalen in te herkennen. Hun commentaar hing er in briefjes naast. Als je goed naar de duim en wijsvinger van Catharina Brugman kijkt zou ze best een vorm van reuma (artrose?) kunnen hebben.

roentare zei

All these people's expressions are so well depicted through the paintings

Jolande zei

Ik vind vooral die laatste foto mooi.