Totaal aantal pageviews

zaterdag 12 augustus 2017

Beter spellen

Grm#$4m#pffgr!!!!
Ruim drie weken zat ik al op 100 % goed, bij Beter Spellen.
Vrijdag verpestte ik het door een fout die ik echt belachelijk vind. Niet van mij. Van Beter Spellen! En van de Spellingwijzer Onze Taal.  Wat een onzin!!
Kijk hier ging het om


vraag 11-3-1
Heb je ........  nieuwe bril al gezien?

HET JUISTE ANTWOORD Renés
FOUT GEKOZEN René's

Fout.
Jouw antwoord: René's
Het juiste antwoord: Renés

De bezits-s aan het eind van 'Renés' wordt aan de naam vast geschreven.

Volgens de Spellingwijzer Onze Taal (2015) mag het ook met een apostrof, maar dat is niet volgens de officiële spellingregel.

Nu duurt het weer minimaal zes weken voor ik op 100 % kan zitten. Echt onuitstaanbaar, ik was er helemaal chagrijnig van. 
Een fout bij Engels? Jammer, maar helaas.
Bij Frans of Duits? Nou ja, het is ook vijftig jaar geleden dat ik die talen leerde en 100 % zal ik nooit halen. Ik mag al blij zijn met 75 %. 
Bijbel doe ik echt voor mijn plezier. En ik vind het geen enkel probleem om daar in de fout te gaan. Maar Nederlands... Ik was juist zo trots op mezelf. 
Stomme René!! Stomme Beter Spellen site. Getver!!!

14 opmerkingen:

KnutzEls zei

René's bril staat toch veel beter dan met des er aan vast. Stomme regel, die ik niet volgen ga.

Griemmank zei

Ja, dat zijn van die dingen, die ik ook 'fout' zou doen en nevernooit zou overnemen. Al moet het van het taalgenootschap. Dat zijn ook maar mensen, die een baantje hebben om van de straat te zijn. Soepele schouders krijg ik ervan, Bertie :-)

miekequilt zei

Ik ga voor de officiële spelling. Vind de ' die je overal ziet heel vreemd.
Maar dat Beter Spellen ken ik niet. Ga eens kijken wat dat is. Vast iets leuks voor zo'n taalfanaat als ik.

Ferrara zei

Je begrijpt dat ik nieuwsgierig was naar dit stukje. Ik begrijp je frustratie ook, maar zonde van je humeur.

Anoniem zei

Leuke site, ik kende deze helemaal niet. Heb me direct aangemeld, want ik ben gek op taal.
Vind trouwens dat de taalvaardigheid steeds slechter wordt in Nederland. Bijzonder jammer.

Matroos Beek zei

Geen afgang voor jou, maar wel voor deze site!!

Marthy zei

Als het je een troost mocht zijn, ik had precies dezlefde fout gemaakt.

Jeanne zei

Ik ken deze regel wel maar doe hem bewust altijd fout. Ik vind het geen gezicht zo zonder 's.

Mrs. T. zei

Jaaaa, ik had die ook fout en dat vond ik ook al raar eigenlijk (heb het verder niet gecheckt). Maar wow, wat goed, al zo lang op 100%. Dat haal ik niet hoor. Ik geloof dat mijn gemiddelde 88% is of zoiets.

Sjoerd zei

Die fout zou ik ook gemaakt hebben. Ik gebruik altijd de grijze spelling, daar is alles 'goet' zolang het begrepen 'wort'. Ik reken niemand af op zijn taalgebruik. De evolutie van de taal gaat zo snel dat wat vandaag fout is, morgen goed wordt geteld. Als maar genoeg mensen het fout doen...

Onliemie zei

Ik had helemaal dezelfde fout. Nu ja fout. Ik vind het raar. Anderzijds is het wel Anja's boek omdat Anjas boek voor jullie niet klopt. Nochtans spreken Belgen "Anja" uit met een korte "a". Dus gaat die regel voor ons in dit geval niet op. Zo wordt het dan wel moeilijk! Weer een taalverschil met onze noorderburen. :-)

hanneke zei

Die zou ik ook fout hebben gehad. Ik heb een jaar of wat spelling en rekenen en ook Engels gedaan. Misschien maar weer eens gaan doen. :-) Ik snap dat je baalt van een "fout" als deze.

Marga zei

ik baalde net zo hard als jij!

Marjan zei

Oh wat is dit herkenbaar! Dan gaat het al zo lang zo goed en ineens, boem! En eigenlijk niet eens door je eigen schuld...de Nederlandse taal is er na al die wijzigingen niet makkelijker op geworden en als het ook met een apostrof mag, dan weten wij toch niet meer wat goed en niet goed is?
Het enige voordeel is misschien dat je Rene voortaan de goede bril opzet en deze 'fout' niet meer zult maken. Tót ze weer gaan veranderen natuurlijk....
Groetjes weer