Totaal aantal pageviews

woensdag 2 augustus 2017

Nieuwe buren

Nee, dat is niet de titel van een thriller. Ja dat is het ook, maar daar gaat het niet over, nu.
Hier zie je een stukje huis en tuin van onze buren. Ze zijn weg, ze zijn verhuisd.
Het waren mensen met wie we niet heel veel contact hadden; we zijn nooit echt vrienden geworden. Wij zetten hun en onze vuilnisbak aan de weg en zij haalden hun en onze vuilnisbak binnen, we zeiden hoi en goedemiddag,  we maakten een enkele keer een praatje en dat was het eigenlijk wel. Maar we wisten wel wat we hadden.
En nu wachten we in spanning af, toch een soort thriller. Voor ons dan. 
Het huis is al een hele tijd geleden verkocht en we vermoedden aan een huisjesmelker.
Gisteren kwamen de buren nog even een hand geven, op weg naar de overdracht.
Vlak daarna zag ik een man naar binnen turen. En een foto maken.
Aangezien het tegenwoordig niet meer normaal is om je even te melden bij je nieuwe buren en je voor te stellen, schoot ik zelf maar naar buiten.
En ja hoor, precies wat ik dacht. Het huis wordt verhuurd aan de man die stond te kijken.
Een Pool. Hij komt er wonen met twee vrouwen. Veel conversatie was niet mogelijk helaas.  Dat zal dus een Pools woordenboek moeten worden. Hij vroeg nog wel of er vier slaapkamers waren en hij zei dat hij er morgen al in trekt.

Het enige dat ik nu  kan doen (verhuizen is geen optie), is zelf maar proberen een aardige,  vriendelijke buurvrouw te zijn.
En misschien zijn ze gezellig. Dat kan.

21 opmerkingen:

izerina zei

Een vriendelijke buur lijkt me belangrijk,als je in een vreemd land woont.

Ageeth Mooij zei

Ik duim mee voor goede buren!

Anoniem zei

Dovit zenja is tot ziens in het Pools, daar maar je misschien al vrienden mee? (Op mijn werk werkt het goed, ik heb een lijstje 'tot ziensen' in allerlei talen en daar verdien ik altijd een 'plusje' mee ;) !

klaproos zei

Oh jee bertie, ja die polen werken keihard en zijn vaak zelfs in het weekend nog aan het werk, 4 slaapkamers, dan zullen er nog wel gasten volgen denk ik, je had het slechter kunnen treffen:-)

Griemmank zei

Nieuwe buren zijn altijd spannend. Goed dat je meteen contact met die meneer maakte. Het is voor die mensen ook een heel avontuur. Vriendelijkheid kost niks en werkt altijd. Nieuwe buren kregen van mij altijd een bloeiend plantje met een welkomstkaartje eraan. Werd zonder een uitzondering altijd erg leuk gevonden. De eerste klap is een daalder waard, hahahahaha...

Anoniem zei

Wat vreemd dat iemand een huis huurt zonder het eerst gezien te hebben. En huisjesmelkers de wereld uit!

Marga zei

Proost is in het Pools: nastrovje (fonetisch hoor!) Dat weet ik van Jacqueline d'r man, Frans Godlewski, zijn vader was een van de Poolse bevrijders van Breda! Wie weet komt het je nog te pas!

Els04 zei

Wij wachten hier ook bang af.. De buren zijn 2 dagen weg, zonder boe of ba..

Matroos Beek www.beekblog.com zei

Een goede buur is veel waard. Dat wens ik je!

Saralien zei

Ik herken het zó van toen ons buurhuis te koop stond.... De uiteindelijke kopers bleken gelukkig aardige mensen.

Wie weet vallen jouw nieuwe buren heel er mee (of zijn ze snel weer verhuisd...)

schrijfselsvanmij zei

De Polen die ik ken zijn vriendelijke en hardwerkende mensen, dus het kan hartstikke meevallen

Mrs. T. zei

We hebben het huis van mijn schoonouders al ruim acht jaar te koop staan en het is nu al zeven jaar verhuurd en er wonen steeds mensen uit oost-Europa. De buurt daar is zeer te zoeken over hen. En daarvoor zat er een Nederlander. Alleen maar ellende gehad. Dus je moet gewoon geluk hebben.

Anoniem zei

Misschien hebben ze het toegewezen gekregen via een werkgever of uitzendbureau?

Kitty zei

Nieuwe buren is altijd spannend. Maar huisjesmelkers, dat zou verboden moeten worden! We hopen er maar het beste van Bertie, vooral voor jullie. De oude bewoner had aan ónze buren al gemeld dat de nieuwe bewoners meerdere auto's hebben. Volgens mij zei hij dat om te pesten, hij zette zijn auto vaak op "onze" parkeerplaats en zo veel ruimte was er al niet. Maar het is natuurlijk openbaar gebied. Bijzondere man was het, wij vinden het niet zo erg dat hij weg is.

Ferrara zei

Best een lastige situatie en begrijpelijk dat je niet zonder zorgen bent. Zo positief zijn de verhalen niet over dergelijke verhuur/bewoning. Gelukkig is in een aantal reacties te lezen dat het goed kan uitpakken.

Marjan zei

Helaas kunnen we niet zelf bepalen wie onze buren zijn/worden. Gelukkig gaat het vaak goed. Ik hoop dat jullie goed contact met elkaar zullen hebben!
Groetjes weer

Marthy zei

Het enige advies wat ik je kan geven is het positief te benaderen maar dat had je zelf al begrepen.

Pippa's Hus zei

Wie weet wat voor leuke mensen dat zijn. XX Esther

Mien zei

Ik heb een Pools woordenboek. Heb het niet meer nodig want mijn Poolse hond beheerst inmiddels de Nederlandse taal, althans de Zeeuwse versie dan.....Pools is een moeilijke taal met verschrikkelijk veel naamvallen en uitgangen en heel veel uitspraken van de "S"...Sjucces met de nieuwe buren, zeg maar dat je een hond kent die Szarik heet, ik heb daar altijd succes mee bij onze Poolse landgenoten..

lien zei

Wie weet valt het reuze mee. Mijn moeder heet een Poolse poetsvrouw en is er erg blij mee :)

Marijke zei

Moet zeggen heb zelf de alleraardigste jonge hardwerkende Poolse buren naast mij wonen, als we elkaar zien altijd een praatje (Engels en later Nederlands), op zichzelf maar als er wat is kunnen we bij elkaar terecht... en we wisselen af en toe wat lekkers uit... Het enige nadeel in de tuin krijg ik wel eens het idee dat ik in het buitenland woon... dan is Pools echt onverstaanbaar...
fijne dag,
groetjes van Marijke