Totaal aantal pageviews

maandag 7 augustus 2017

Vandaag

Vannacht was ik om vier uur wakker. Dat gebeurt nog al eens en een enkele keer val ik weer in slaap, maar vannacht niet.
Ik ben jarig vandaag en ik probeerde me allerlei verjaardagen te herinneren. Wat zijn het er al veel.

Nog heel goed herinner ik me mijn elfde verjaardag. Of liever het begin daarvan.
Ik kreeg een ontbijt op bed, de zon scheen in mijn kamer, er stond een vaasje bloemen bij en ik kreeg het boek Sproet, dat ik vervolgens helemaal uit las.
Ik heb het nog.
Waarschijnlijk is toen de basis gelegd voor mijn verzameling oude meisjesboeken.

Min twaalfde verjaardag was een ongelukkige, omdat er helemaal niemand kwam. We waren net verhuisd naar Terneuzen en mijn familie, tantes en ooms en neven en nichten, vonden de reis kennelijk een te grote onderneming. Dat was het ook wel, niemand had nog een auto, maar ik vond het heel erg. In Terneuzen kenden we niemand.  Ik was ook ziek die dag, naar later bleek was dat van heimwee. Toen ik eind van de maand naar school mocht, was de buikpijn meteen over.

Het jaar dat ik dertig werd, mijn eerste verjaardag met een kindje van een half jaar oud, onze Bart. Wat voelde ik me rijk. Alle ouders waren er nog en kwamen. Zelf heb ik geen broers of zussen, maar zwager en schoonzussen kwamen toen ook nog allemaal.

Mijn negenendertigste verjaardag: we waren aan het kamperen in Brabant.
En het regende, het regende en het regende. Gigantische plassen en dat was voor de kinderen best leuk, maar niet dagen achter elkaar. Zelfs niet op zo'n leuke camping.
Ik zat voor het raam van de caravan, of misschien was het nog de vouwwagen dat weet ik niet meer. Maar in ieder geval kwamen daar ineens mijn ouders aangelopen. Dat was echt super. Ik kreeg een parelketting, echte parels. Mijn moeder zei dat ze het eigenlijk meer een cadeau  voor een veertigste verjaardag vond, maar dat ze het nou eenmaal zo bedacht had en  niet zo van uitstellen hield, haha. Ik deed hem meteen om. Stond vast leuk bij die regenlaarzen.

Een jaar later, toen ik echt veertig werd, stond er voor mij speciaal een advertentie in de Volkskrant. Van mijn vriendin Sanny en haar gezin,  die denk ik hun vakantie elders doorbrachten en niet bij de feestelijkheden aanwezig konden zijn. Dat vond ik ook wel heel bijzonder.


Ik herinner me heel wat verjaardagen die we wegens vakantie in het buitenland doorbrachten. Dan kwam er natuurlijk niemand, maar we deden wel altijd iets speciaals op zo'n dag. Een high tea in Engeland, een rit in een koetsje in Oostenrijk.
Een ander jaar dat we in Engeland kampeerden en dat mijn neef Michael uit New Zealand er ook was met zijn gezin. Dat was fijn. 

Toen ik zestig werd en we uit eten gingen met het gezin (nog zonder kleinkinderen) en de meest geliefde vrienden.
Vorig jaar, vijfenzestig, toen we het vierden met alle kinderen en kleinkinderen in één groot huis. Rijkdom!

En dit jaar... vieren we het niet. Niet met andere mensen.
We vieren geen verjaardagen en moeder/vaderdag meer en houden in plaats daarvan een gezinsdag. Die gaat binnenkort plaatsvinden.
Vandaag trek ik er met mijn man lekker op uit. 
Jullie ook allemaal een mooie dag gewenst!


30 opmerkingen:

miekequilt zei

Gefeliciteerd !!
Maak er maar een mooie dag van, met je parelketting om?

Alet Venhuizen zei

Van harte gefeliciteerd! Ik wens je mooie dag om te herinneren! Wij vieren vandaag ook een feestje; onze dochter wordt 11! XxX

Willy zei

Hartelijk gefeliciteerd! Mooie terugblik.
Sproet had ik ook. Misschien kreeg ik het boek ook wel voor mijn elfde verjaardag, maar dat weet ik echt niet meer.
Fijne dag!

KnutzEls zei

Toch een voordeel van ouder worden. Dan zijn er zoveel herinneringen 🤗🤗 gefeliciteerd !!

Ria A.-S. zei

Van harte gefeliciteerd, nog veel goede jaren en een heel mooie dag, vandaag!

Kitty zei

Toch een hele fijne verjaardag gewenst Bertie, het weer werkt mee deze keer :)

Lot zei

Heel hartelijk gefeliciteerd met je zoveelste verjaardag. Ik zit ook rond die leeftijd.
Binnenkort ga ik de doos aanzichtkaarten bekijken als er iets voor je bij zit hoor je het wel.
Zijn de witte stokrozenzaden al rijp?

anne zei

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag ! Ik wens je een hele fijne, zonnige dag...een om niet te vergeten. Anne

izerina zei

Van harte gefeliciteerd. Dat deze dag zich ook mag voegen bij je rijtje mooie herinneringen

Bertiebo zei

Nog niet Lot. Ze staan nog steeds in bloei. Ongelooflijk

Marjan zei

Van harte gefeliciteerd Betty en een hele fijne dag saampjes toegewenst! Ik hoop dat er iets moois gebeurd waardoor deze dag ook in het rijtje 'extra mooie verjaardagen' terecht kan komen. Misschien wordt het wel de verjaardag met de meeste blogfelicitaties :-)
Groetjes weer

Bertiebo zei

Nog niet Lot. Ze staan nog steeds in bloei. Ongelooflijk

schrijfselsvanmij zei

Van harte!

Purperpolletje zei

Een heel fijne dag gewenst! Misschien kom je vandaag nog wel ergens een leuk oud meisjesboek dat je nog niet hebt tegen.

(intrigrerend, die tekstjes bij (korte) mededelingen in de krant. Zie je nu nooit meer, volgens mij.)

Emie zei

Wat een heerlijke blog, ik wed dat veel van de leers nu hun eigen herinneringen op gaan halen. Het wordt vast een fijne dag saampjes en vanuit Italie: Auguri e buon complenanno!

Jolande zei

Van harte gefeliciteerd Bertie en ook al vier je het dan niet ik hoop toch dat het een hele fijne dag zal worden.
Ik wens je er nog vele mooie jaren bij.

pourquoi pas ??? zei

Van harte gefeliciteerd Bettie en heb een geweldige dag.

Ferrara zei

Van Harte Gefeliciteerd. We krijgen morgen vast verslag van deze dag. Veel plezier.

Ageeth Mooij zei

Van harte gefeliciteerd!! Ik wens je nog meer verjaardagen/gezinsdagen vol goede herinneringen toe, X

Sjoerd zei

Wij hebben ook eenmaal per jaar een gezinsdag, dat is onze trouwdag geworden, eind januari, voor de rest doen we niet zoveel met verjaardagen. De nieuwe feestdagen zoals vaderdag, moederdag etc. gaan aan ons voorbij, maar dat let me niet om jou vandaag een hele fijne verjaardag toe te wensen.

Jeanette Renting zei

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Een dag om te vieren want er zijn er zoveel die jouw leeftijd niet mogen halen door ziekte of iets anders. En je hebt er mooi weer bij, zoals het nu lijkt geen regen.

Jeanne zei

Geniet ze! En nogmaals van harte proficiat!

Marlou zei

Ha die Bertiebo!

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
Ik wens je een mooi en gezond, levendig en sprankelend nieuw levensjaar toe!
Dat er maar heel veel mooie dingen op je pad mogen komen!

Groetjes van Marlou

.

Marthy zei

Leuk, al die herinneringen aan je verjaardag. Gefelicteerd en geniet vandaag extra van de dag.

Het lieve leven... zei

Wat een prachtig verjaardagsblogje...echt leuk om te lezen! Van harte gelukgewenst Bertie en een heel gezellige dag vandaag! Lieve groet Petra

Mapi zei

Wat een feestelijk bericht, van harte Gefeliciteerd Bettie.
Leuk om al die bijzondere herinneringen te lezen ...

Liefs,
Mapi

Mrs. T. zei

Gefeliciteerd!

Katrien zei

Van harte gefeliciteerd, wat een leuke terugblik. ♥
Alsof we er ook een beetje bij waren.

Onliemie zei

Wat een fijne herinneringen. Haha die regen op de camping. Pure ellende maar gelukkig dan toch prachtige parels. Die meisjesboeken zijn toch echt wel leuk. Dat is ook voor mij pure nostalgie.

Marloeskreatief zei

Ben nartuurlijk te laat ...maar als nog gefeliciteerd ,en je herrinneringen zijn prachtig om te lezen