Totaal aantal pageviews

woensdag 16 augustus 2017

Lezen, boeken, kaarten

Zoals jullie misschien weten, doe ik aan Postcrossing. Nog steeds en ik heb er ook nog steeds veel plezier in.
Je stuurt een kaart en je krijgt er eentje terug van totaal iemand anders. Dat is het idee. Soms krijg je een lelijke kaart, maar dat gebeurt niet zo heel vaak. En trouwens ik ben ook blij met een lelijke kaart. Echt!
Je kunt opgeven naar welk thema je voorkeur uitgaat, maar je kunt nergens op rekenen. Het is niet verplicht iemand een kaart van zijn of haar voorkeur te sturen. Soms is het onderwerp ook gewoon niet te vinden. Het lukt mij ook lang niet altijd.
Mijn preferenties zijn: Roodkapje, Koningin Elizabeth, kaarten die met post te maken hebben, paraplu's en parasols, Inge Look met haar Finse dametjes en kaarten die met boeken te maken hebben.
Van dat laatste onderwerp heb ik er een heleboel ontvangen, die zijn blijkbaar niet heel moeilijk te vinden.

Ik liet laatst al een kaart met een lezende dame zien, van August Macke. Daarna keek ik die verzameling nog eens door en dacht ineens dat het best leuk is om er af en toe wat van te laten zien. Zoals ik ook altijd de Roodkapje kaarten heb laten zien.
Incidenteel deed ik dat al met de boekenkaarten, maar nu wil ik het een vast onderwerp maken.
Want er zitten geweldige kaarten tussen. Kijk maar eens naar de eerste twee:

Paperback Riders heet deze,  'by Owen Smith & the New Yorker'.  Ik vind het een geweldige kaart.
Ik ben meerdere keren in New York geweest, ook in de metro natuurlijk.
En ik constateer:  dit is ook inderdaad fiction. In werkelijkheid werd er wel gelezen, maar voornamelijk de krant.
Nu zal het wel een en al telefoon zijn, denk ik.
De kaart kwam uit Duitsland.


Op de tweede kaart leest een meisje in Anna Karenina. Dat ze dat op de rails doet is een verwijzing naar het boek van Tolstoi. Dat zou ik niet weten, want ik ben meerdere keren in het boek begonnen maar kwam er niet doorheen. Maar de Russische Postcrosser vertelt me dat op de achterkant.
Op de achtergrond zie je Tolstoi zelf afgebeeld. De ontwerper is Anzhela Dzehri. 

10 opmerkingen:

... zei

Leuk idee, postcrossing... Ik ga er achter heen.
New York is ook mýn favoriete stad. Was er vorig jaar de zesde keer. Stond in 97 nog op dak van WTC 2...

Henry Kloostra.

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

wat leuk, dat je de kaarten laat zien.
Ik vind het een grappig idee: postcrossing.

Eén van mijn nichtjes doet het ook en die heeft hele stapels...

Komt het ook wel voor, dat je degene die jou een kaart heeft gestuurd ook in het echt ontmoet?

Groetjes van Marlou

.

Ageeth Mooij zei

Ik vind het in ieder geval heel leuk om ze te zien!

Jolande zei

Wat een leuke kaarten en ook leuk dat je ons er meer van gaat laten zien.

Anoniem zei

Je hebt prachtige exemplaren ontvangen.
Tot voor kort had ik nog nooit van het fenomeen postcrossing gehoord. Ik vind het een leuk idee, maar het lijkt me wel een verplichting scheppen. Of valt dat mee?

Zelf heb ik vrij lang antieke Kerst en Nieuwjaarskaarten gespaard. Die van Kerst heb ik inmiddels verkocht, de andere heb ik nog, hoewel ze gewoon liggen te liggen in een lade en doe ik er niets mee.

Wat doe jij met jouw verzameling?

Sjoerd zei

Het heeft wel wat als je dat als hobby hebt.

Matroos Beek zei

Prachtige plaatjes; daar kan ik ook zo van genieten. Zowel plaatje 1 als plaatje 2!

Bertiebo zei

Nee hoor er is geen verplichting. Je kunt net vaak sturen als je wilt. Alleen als je een adres vraagt, dan moet je sturen

Bertiebo zei

Nee dat is niet voorgekomen. Het is ook internationaal. Het zal niet vaak voorkomen dat een Chinese postcrosser hier is en dat ook aan jou meldt en op bezoek komt. Maar met sommigen heb je wel wat meer contact via de mail of gewoon per brief of kaart.

lien zei

Ah die tweede is leuk!!!! Je brengt me op een idee, ik ga eens een adresje opvragen nu....