Totaal aantal pageviews

zondag 20 augustus 2017

Keulen, Köln, Cologne

Het eerste dat me te binnen schoot als ik aan Keulen dacht, was een Keulse pot. Vanwege het dwergenpaartje Piggelmee dat in een Keulse pot woonde.

 't Waren heel, heel kleine mensjes 
En ze woonden, vrees'lijk lot, 
Want ze hadden heel geen huisje, 
In een oude keulse pot. 

Nou, ik heb inderdaad wat keulse potten gezien en wel op een rommelmarkt langs de Rijn

Zelf heb ik ook een keulse pot, mét een geranium er in.
Waar ik verder aan dacht was de Rijn.
Ik wist dat Keulen aan de Rijn ligt en dat mag een wonder heten, want ik ben tamelijk goed in plaatsen, maar niet in rivieren.
Nou de Rijn zag ik ook natuurlijk. We wandelden langs de Rijn en niet alleen voor die rommelmarkt.


Kijk, de Rijn en de brug en de dom op één foto. Die dom, daar wist ik ook van.

Tenslotte dacht ik aan eau de Cologne. Heel lang heb ik niet geweten dat Cologne Keulen betekent. Ook toen ik al lang Frans had geleerd besefte ik dat niet.
Eau de Cologne vind je in bijna alle winkels die souvenirs verkopen en ook in heel wat speciaalzaken.
Vooral 4711 natuurlijk. Maar ook andere geuren

4711 was vroeger toch echt een geur voor oude mensen, vond ik.
En nu... ik vind het heerlijk. Denk dat dat aangeeft dat ik inmiddels zelf oud ben.
Als herinnering aan mijn schoonmoeder heb ik al heel lang een leeg, klein flesje in mijn bureautje staan.
En die andere geuren... nou matig, heel matig. Ik heb wat afgesnuffeld, maar nee, 4711 beviel me het best.

14 opmerkingen:

izerina zei

Nooit geweten,dat er nog andere geuren eau de cologne zijn.

Ageeth Mooij zei

'Odeklonje' staat voor mij synoniem aan mijn oma. Ik heb nog een oud flesje.
Bij onze drogisterij kon je vroeger flesjes laten bijvullen. Aangezien ik de boodschappen deed voor opa en oma, vulde ik ook het flesje.
Ik wist ook niet de Cologne staat voor Keulen of dat er meerdere geuren zijn. Leuk om te lezen Bertie!

Marjan zei

Die keulse potten ken ik en in een vorig leven (*Ü) had ik die ook in huis.
Maar dat Eau de Cologne uit Keulen komt...... met schaamrood op de kaken moet ik bedenken dat ik die link nooit gelegd heb! Wéér war geleerd dus, hihi.
Het is inderdaad een geurtje dat ik aan oudere dames koppel; misschien wordt het tijd dat ik het nog eens ga opsnuiven :-)
Groetjes weer

schrijfselsvanmij zei

Na het leeghalen van mijn ouderlijk huis staan hier nu heel wat Keulse potten, ik kan ze niet wegdoen ...

Sjoerd zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Sjoerd zei

Kölnisch Wasser, inderdaad iets voor omaatjes... haha, als je dat eenmaal geroken hebt vergeet je dat nooit meer.

KnutzEls zei

In mijn kast een tasje met daarin een flesje.....ja, 4711. Herinnering aan mijn moeder.

Jeanne zei

En ook ik heb zo'n flesje 4711 van mijn moeder, als herinnering.

Happy Earl Grey zei

Geweldig wat zo'n gedachte en een paar foto's losmaakt. Mijn Oma gebruikte het ook 4711 en die potten hadden wij thuis ook en mijn Oma had zo'n zoutpot.Jaren geleden heb ik ze nog weleens verzameld. Groetjes El

Matroos Beek zei

Mooie blogpost! Ik heb altijd van de geur gehouden... omdat mijn moeder ervan hield. Nog steeds heeft ze altijd een flesje 4711!

Kitty zei

Een misschien wel nóg oudere 'onjeklonje': Boldoot! Mijn oma had dit en ook idd 4711. Mijn moeder had ook zo'n ouderwets lekker geurtje waar ik (grrr...) nu niet meer op kan komen maar dat komt nog wel boven borrelen.
.
.
.
Oja, Nonchalance, mmmm...

Pippa's Hus zei

Die geur! Ook van mijn oma... En de Keulse pot, ik hou ervan! XX Esther

Anoniem zei

Hier thuis de nodige Keulse potten, ik vind ze mooi. En ook een flesje 4711, nog van mijn moeder. Ik doe er niets mee, laat het lekker staan.
Keulen is een mooie stad, vind ik, hoewel het alweer een jaar of tien geleden is dat ik er was. Ik herinner me nog dat de Dom in de steigers stond, maar dat is geloof ik bijna altijd het geval:-)

Marthy zei

Toevallig zag ik vanmorgen op een brocantemarkt hier twee mooie Keulse potten staan. De mevrouw vertelde me dat ze in heel Europa gemaakt werden, deze kwamen uit Zitserland. Een klein flesje 4711 staat hier in een kastje, meegenomen uit mijn moeders huis toen we het opruimden. Ga er zo even aan ruiken.....