Totaal aantal pageviews

vrijdag 11 augustus 2017

Kleine wonderen

Er was, in het Rijksmuseum, naast de fototentoonstelling waar ik over berichtte, nog een andere.
In het Rijks zijn meestal meerdere tentoonstellingen tegelijk, nog afgezien van wat altijd te zien is.
Dit was er  eentje waar ik niet speciaal voor gegaan zou zijn en dat zou jammer geweest zijn, want ik vond het fantastisch.
'Small Wonders' heet het en Wonders waren het zeker.
Het gaat om 'microsnijwerk', heel fijn, ongelooflijk fijn houtsnijwerk.
Eerst zie je prachtig houtsnijwerk. Fijn, heel subtiel en superknap gemaakt. Maar dan kom je in een zaal waar je nog veel fijner werk ziet. Wel eens van een gebedsnoot gehoord? 'Het is een kraal van buxushout, ter grootte van een walnoot. een gebedsnoot werd gebruikt bij het bidden. De gelovige eigenaar vouwde de noot open, bestudeerde de scenes van dichtbij en mediteerde erover'. Tekst uit de folder.

De meeste gebedsnoten worden toegeschreven aan Adam Dircsz.
'Adam Dircksz heeft mij gemaakt', staat op een van de noten. Maar die naam kan ook verwijzen naar de opdrachtgever. In ieder geval is het werk uit één atelier. En dat atelier bevond zich in Delft naar alle waarschijnlijkheid.
Het is werkelijk niet te snappen hoe iemand dit heeft kunnen maken. Buxushout is ook nog eens keihard. Datering tussen 1500 en 1530







De foto's zijn heel slecht, sorry. Maar je krijgt een beeld en geloof me, het is echt absoluut de moeite waard. Als je zoals ik eigenlijk niet eens zo van houtsnijwerk houdt, dan nog!!!
Info: klik

6 opmerkingen:

izerina zei

Ik word nieuwsgierig naar het gebruikte gereedschap

anne zei

Wat bijzonder, nog nooit gezien...en, niks mis met de foto s. Bedankt weer voor het delen.

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

Ohhh... niet te geloven, wat een prachtig werk!
Hoe is het mogelijk, dat iemand dit heeft kunnen maken.
Misschien is het juist wel goed, dat buxus hout gebruikt wodt.
Dan breekt het niet zo snel af of zo...

Ik ga vanmiddag even kijken. Ga toch naar Mokum en dan eerst even naar het Rijks.

Groetjes!
Marlou

.

Anoniem zei

Ik ben zeker niet dol op alle houtsnijwerk, maar dit is de moeite waard. Vaak vind je de mooiste voorwerpen als je er geen hoge verwachtingen van hebt.

Sjoerd zei

Bloedje link om dat te maken. Even uitschieten en je onthoofdt iemand. Wel schitterend om te zien.

Pippa's Hus zei

Wat mooi! XX Esther