Totaal aantal pageviews

woensdag 9 augustus 2017

Urk

De rest van mijn verjaardag brachten we door op Urk. Ik wilde al een hele tijd nog eens naar Urk. Ik was er als kind al eens geweest en later nog eens, dus waarom ik dat nou wilde is niet helemaal duidelijk. Ik denk dat het kwam door een docu op televisie. Die ging over het geloof daar. Vond ik boeiend, maar je zag niet alleen gelovigen en kerken, het plaatsje kwam natuurlijk ook in beeld. En het Urkers fascineerde me. Zo'n zangerig taaltje. Kortom: Urk dus.


Het begon meteen al goed toen ik in de haven deze boot zag liggen. Vast geen Urker boot, gok ik. Maar mij sprak de naam wél aan.
Déze boot, hieronder,  was echt van Urk, kan niet missen.


We liepen een eindje en kwamen als vanzelf in een wandeling terecht, die we vervolgens afmaakten. De Ginkiestocht.Ginkies zijn steegjes.

We werden op deze manier langs alle bezienswaardigheden geleid.
Dit vond ik een hele leuke:

Het is een steen, zo'n 70 meter uit de kust. En als je net op het verkeerde moment kijkt en zoekt, zie je hem niet, omdat er dan een golf over spoelt.
Het is de Ommelebommelestièn. Een hele grote zwerfkei, in de IJstijd hier naar toe 'gezworven'.
Er hoort een legende bij.
De Urker kindertjes worden namelijk niet door de ooievaar gebracht, maar komen uit deze stièn. De a.s. vaders moeten naar de steen roeien om daar tegen betaling een kind in ontvangst te nemen. Voor een jongen dient twee keer zo veel betaald te worden als voor een meisje.


8 opmerkingen:

Jeanne zei

Ge-emancipeerd volk daar! Het is maar een legende mar toch!

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

twee keer zo veel betalen voor een jongetje?
Zijn ze nou helemaal besodemièterd...
Meisjes zijn veel meer waard! Maar dit terzijde...

Leuk he, Urk!
Ik heb die wandeling ook eens gedaan...
Krijg zomaar zin om weer eens te gaan.
Ik vind het trouwens een goed idee om op je verjaardag iets leuks te doen.

Groetjes van Marlou

.

Sjoerd zei

Die weten in ieder geval wat een man waard is... Leuk zo'n uitstapje met je verjaardag.

Vlimbouter zei

Een beetje laat, maar toch nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!!

Matroos Beek zei

Van harte gefeliciteerd! Ja, leuk hé Urk. Ik was er in mei ook samen met mijn dochter.

Pippa's Hus zei

Alsnog gefeliciteerd met je verjaardag! Wat leuk dat je die op Urk doorbracht! Vorig jaar was ik daar ook nog. XX Esther

Onliemie zei

Gelukkige verjaardag! Dat heb ik gemist! xxx
Urk? Daarvan hoorde ik nog nooit. Pfff... jongetjes dubbel zo duur als meisjes! ;-)

Marthy zei

Mooi, je foto's van Urk, ik ben er nog nooit geweest. Maar tijdens het lopen van het Zuiderzeepad wat we dit najaar weer op gaan pakken zullen we het ongetwijfeld bezoeken.