Totaal aantal pageviews

zaterdag 26 augustus 2017

Opperdoezer Ronde

Deze week stond er een recept in de krant, met Opperdoezer Ronde in de hoofdrol.
En ineens leek me dat zo ontzettend lekker.
Mijn ouders waren dol op dit aardappeltje, vooral mijn vader.
We zijn meer dan eens met ze naar Opperdoes gereden, om een paar kilo te kopen.
Zelf ben ik geen aardappeleter, maar dat recept en de herinnering aan hoe mijn vader kon smullen, maakten dat ik er ook naar toe wilde.
Naar Opperdoes zelf, want de Opperdoezers zijn hier ook bij AH te koop, maar dat vind ik niet echt.


Er zijn aardig wat bedrijven waar je ze kunt kopen daar, maar ze moeten binnen een straal van ongeveer 1 km rondom de kerk zijn geteeld. Zo niet, zijn het geen Opperdoezer Ronde.
Het zijn (lees ik in een boekje dat ik er bij kreeg) niet zomaar piepers, maar aardappels met een BOB-status, ofwel een Beschermde Oorsprong Benaming.

Er was eens een tuinder,  zo rond 1860, die negenwekers verbouwde. Dat zijn aardappels die in 9 weken 'klaar' zijn en geoogst kunnen worden. Toen vond hij tussen zijn aardappels een paar die niet ovaal waren, maar rond. Door veredeling ontstond zo het ras.
Jaarlijks wordt ongeveer 4 miljoen kilo geteeld en voor een groot deel met de hand geoogst. Dat is vanwege de dunne kwetsbare schil.
Voor veel mensen is het echt een delicatesse. Gekookt, (vastkokend), met roomboter.
Wonder boven wonder... ik vond het heerlijk, eerlijk. We kochten drie kilo, dus we kunnen nog even vooruit.

9 opmerkingen:

Matroos Beek zei

Ik wist niet dat die zo apart smaken... toch ook eens proberen dan maar...

Marjan zei

Ze zijn lekker hƩ en je hebt ook nog een mooie rit door het westfriese landschap gehad :-)
Groetjes weer

Sjoerd zei

Ik kon het wel geroken hebben, ik heb net een zak opperdoezers van de Appie gehaald...

Jeanne zei

Wat leuk om ze zelf daar op te halen!

Neeltje zei

Doezerderrop! šŸ˜Š

Mrs. T. zei

Echt nog nooit van gehoord. Ik ga 'ns googlen.

Anoniem zei

Ik vind het heerlijke aardappels, wij eten ze al vanaf dat ik kind was. Vooral opgebakken in flink boter vind ik ze lekker. Vroeger ontpitte ik ze helemaal, maar tegenwoordig laat ik de pitten er gewoon in zitten.

Pippa's Hus zei

Een aardappel op zijn tijd, ik hou ervan! En leuk om iets te horen over de Opperdoezer! XX Esther

In de weer zei

Heerlijk Opperdoezers maar voor ons wat ver om te fietsen naar Opperdoes, waar ik overigens nog nooit van had gehoord. Raar eigenlijk maar ik denk dat door je verhaal het kwartje pas valt. Leuk hoor !