Totaal aantal pageviews

zondag 6 augustus 2017

New Realities

In het Rijksmuseum is nu de expositie: New Realities. Over 19e-eeuwse fotografie.
Zo bijzonder. Je ziet foto's uit 1842. Ongelooflijk toch. Achttientweeënveertig!!!
Maar ook verder verbazingwekkende foto's uit het begin van de fotografie.

Is deze niet prachtig? Het meisje is onbekend, maar de fotograaf was Eduard Isaac Asser.
Rond 1855 gemaakt.
Van hem zijn meer dan 200 foto's bewaard gebleven.

Dit vond ik ook al zo bijzonder:

Het paard Bouquet, galopperend. Van fotograaf Eadweard Muybridge. Gemaakt 1885-1887.
Hij bewees hiermee dat een camera beter ziet dan het menselijk oog.
Dit zijn bewegingsstudies, gemaakt om de vraag te beantwoorden of een paard tijdens het galopperen van de grond komt, zweeft.
En ja hoor, het paard bleek te zweven, waardoor een boel schilderijen fout bleken te zijn.


Een foto uit 1900. Een meisje Enthoven met vrienden op het strand van Normandië. Die waren niet van de straat natuurlijk. Maar hoe modern lijken ze, afgezien van de kleding natuurlijk. 

Enzovoorts enzovoorts. Er was zoveel te zien. En dan heb ik het nog niet over de technische details die je er kunt lezen. Ik ben niet van de techniek, ik keek gewoon naar de foto's. Met heel veel plezier! 
Meer info: klik

Echt weer een aanrader dus. En zelf raakte ik ook zeer geïnspireerd, zoals je op de laatste foto ziet:

10 opmerkingen:

Emie zei

Geweldig ook, die laatste foto. Mag van mij zo in een fotomuseum!

Sjoerd zei

Schitterend dat die bewaard zijn gebleven, en zo leer je ook nog eens wat in de praktijk te brengen...

izerina zei

Wij hebben nog een familie album met ook van die bruine foto's uit eind 1800.

Jeanne zei

Je deed genoeg inspiratie op, gezien de laatst foto, leuk!

Matroos Beek www.beekblog.com zei

Een boeiende tentoonstelling. Dat is duidelijk. De eerste en de laatste foto spreken mij het meest aan.

Happy Earl Grey zei

Wat een leuke tip, ik ga eens kijken tot wanneer die tentoonstelling te zien is. Dat eerste portretje is prachtig zeg. Je zou het zo na schilderen.
Leuke blog en die laatste foto is top!
Groetjes El

Mrs. T. zei

Wat een mooie expositie moet dat zijn.

Saralien zei

Interessant! Mooie foto die onderste

Pippa's Hus zei

Wat een prachtige foto's! Het meisje kijkt alleen niet zo heel gelukkig..... XX Esther

Marthy zei

Wat jammer, dat tentoonstelling loopt in september af en dan zijn wij nog niet terug in Nederland. Ik had hem graag gezien want ik hou van foto's vooral die oude.