Totaal aantal pageviews

maandag 23 december 2019

Vrouwenkoor 'Malle Babbe'

Gisteren waren we in Haarlem. In de Groenmarktkerk.
Daar ging het koor van Marlou optreden of zoals ze het zelf zeiden: ze gaven een muzikale receptie.
Marlou heeft al vaak iets over haar koor Malle Babbe verteld en wát ze er van vertelde vond ik leuk.

Ik heb een groot deel van mijn leven in een koor gezongen, variërend van de Stem des Volks tot  musical-popkoor Broadway en een smartlappenkoor. Mijn man zingt nog steeds. Ik  hou van koren en van koorzang,  ik hou van kerstliedjes en ik vind Haarlem leuk.
Nou daarom waren we daar.

Marlou had gezegd dat het druk zou worden en we waren er dus vroeg. Gelukkig maar, want het was niet gewoon druk, de kerk was stampvol.  Terecht zou blijken.
Wij hadden mazzel, zaten tamelijk vooraan én aan de kant van Marlou.
Dat ik begin met een foto van de dirigente is niet zomaar. Ze heet Leny van Schaik.
Wat een leukerd is dat. Losjes en met heel veel humor, gezeten aan de piano, presenteerde zij de middag. Naast het dirigeren dus en dat is een hele prestatie.

Wat zal ik eens van het koor zeggen?  Dat het me een heel gezellig koor lijkt. Dat er een paar werkelijk prachtige stemmen meedoen, bij de sopranen. Dat er volop solisten zijn met durf. Dat ze heel klein kunnen zingen  en soms heel groot. Dat ze er plezier in hadden met z'n allen en dat er af straalde. Dat ze goed zongen. 
Het allermooist vond ik trouwens het lied dat ze als eerste na hun opkomst door de zaal zongen.
Dat was geen kerstlied, dat was muziek, gemaakt  in een Japans vrouwenkamp.  Indrukwekkend.
De rest van 'de receptie' vonden wij  soms ontroerend mooi.
Nou werken kersliedjes altijd op m'n ontroerings-spieren hoor, dat moet ik er wel bij zeggen. Ben dan een watje.
Met veel liedjes mocht het publiek mee zingen. Kinderen die in de zaal zaten mochten op het podium en maakten een begeleiding door met de sleutels van hun ouders te rammelen. Zo leuk


En dan Marlou, kijk daar staat ze hoor, tweede van rechts. Wij hadden elkaar nog nooit gezien, maar ik herkende haar meteen.
We zaten vlak achter haar familie, dus toen Marlou in de pauze even  haar familie opzocht, hebben we haar en haar verloofde de hand kunnen schudden.
We hadden een heerlijke middag. en kwamen echt in de kerststemming. Op weg naar de trein, liepen we, in de regen, nog steeds kerstliedjes te zingen!

Ps: We houden ervan om dingen te combineren. We waren al vroeg in de stad en zagen nog iets anders. Dat was in Teylers museum, de tentoonstelling 'Jong in de 19e eeuw'. Echt de moeite waard en ik kom er nog op terug.  Maar  nog maar te zien tot 5 januari. Dus als je in de buurt bent...

16 opmerkingen:

... zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
... zei

Aha.! Bertiebo, Bettie,
Gezien gisteren in de Groenmarktkerk, en de hand geschud. Aangenaam.
Ja, het was een gave byeenkomst daar.
Leuk om te zien hoe Marlou en u elkander voor het eerst zagen, en hartelyk begroetten.
Malle Babbe is een mooi Vrouwenkoor, dat steeds weer een gave presentatie heeft, niet in het minst door de inspiratie van dirigent Leny van Schaik.
Vrouwen zyn de sfeermakers van onze tyd; ze houden de wereld draaiende.
Ik ga uw blog eens volgen.
.
Henry Kloostra.
henrykloostra.blogspot.com

Bertiebo zei

Dat vind ik natuurlijk erg leuk, Henry. En dan ben ik geen u meer hè

Marlou zei

Ha Bertiebo,

wat ontzettend leuk, dat ik je nu voor het eerst in real life heb kunnen ontmoeten... je was er helemaal uit Hoorn voor maar Haarlem gekomen!
Ik vond het zelf ook een top-middag: we zongen de sterren van de hemel...
En dat moet ook, vooral met een kerstreceptie!
Jij had een beste plek, daar vooraan. Fijn dat je er was. Volgend jaar weer?

Groetjes van Marlou

.




sjannesblog.com zei

Wat leuk Bertie, dat je er was! Het lijkt me ook eens een belevenis om Malle Babbe te gaan beluisteren. Het was, dat ik zelf op moest treden, want anders.........

schrijfselsvanmij zei

Wat leuk!

Marthy zei

Geweldig en je beschrijft het mooi.

Nietzomaarzooo zei

Wat enig! Dat zijn de mooie dingen die uit het bloggen voortkomen. Inspiratie voor een gezellig uitje en dan ook nog eens een leuke ontmoeting. Daar wordt een mens vrolijk en hoopvol van.

Happy Earl Grey zei

Wat geweldig om elkaar zo te ontmoeten. Haarlem is geweldig en het Teylers altijd bijzonder. Ik moet er ook weer eens heen, bedenk ik nu. Mooi voor in 2020.
Heel fijne kerst gewenst.

Sjoerd zei

Marlou en Henry zijn een heerlijk stel. Ik mocht ze een aantal jaar geleden bij ons thuis begroeten. Ontzettend positief beide en met humor.

Jolande zei

Wat ontzettend leuk.

In de weer zei

Echt heel erg leuk Bettie.

Ferrara zei

Mooi verslag van een, in veel opzichten, geslaagde dag. Teylers verveelt nooit.

Els04 zei

gezellig!

Ineke zei

Prachtig!

Mirjam Kakelbont zei

Bofferd! Wat ontzettend leuk dat je Marlou bij Malle Babbe hebt horen zingen. Dat je sowieso in Haarlem was en je vooraan kon zitten in de kerk. Jullie hebben een gezellige en geslaagde dag gehad.
Mijn dochter zingt in twee koren. Als er een voorstelling is, zijn we daar zeker bij.
Lieve groet ♥