Totaal aantal pageviews

zondag 29 december 2019

The Two Popes

We zaten in onze Cinema Oostereiland en zagen de trailer van deze film.
We fluisteren dan altijd tegen elkaar ja of nee.  Soms knikken of schudden we alleen maar.
Mijn man zei tot mijn stomme verbazing ja. Ik zei nee.
Wij zijn beiden van protestantse huize en hebben helemaal niets met het instituut of begrip paus. Ik vond dat als meisje al iets heel merkwaardigs.
Maar ja, dat mijn man de film wilde zien en dat ik veel bewondering heb voor Anthony Hopkins, die dingen maakten dat we besloten de film te gaan zien.
Toen bleek-ie ineens op Netflix te zijn. Heel gek vind ik, want hij is ook nog gewoon in de bioscoop.
En hoewel ik iedere film in de bioscoop, met dat geluid en het donker en het grote scherm,  mooier vind, was ik in dit geval blij met Netflix. Omdat ik dan altijd wat anders kon gaan doen.

Maar ik dééd niks anders. Ik vond het echt een bijzondere film.
Om te beginnen fantastisch gespeeld door Hopkins en zeker minstens zo goed door Jonathan Pryce.
In de tweede plaats prachtige beelden van het Vaticaan. In de derde plaats een boeiend gegeven  en in de vierde plaats met ernst, maar ook zeer humoristisch. Tenslotte: gebaseerd (ik denk losjes gebaseerd) op ware gebeurtenissen.

Het verhaal: Paus Benedictus XVI is oud en vermoeid en wil aftreden. Toen hij zes jaar eerder werd verkozen,  was Jorge Bergoglio zijn voornaamste concurrent. En nu wonder boven wonder ziet Benedictus Bergoglio als zijn opvolger. Bergoglio ziet dat helemaal niet. Hij wil eigenlijk ook geen kardinaal meer zijn in de conservatieve kerk.  
Samen zijn ze in Rome en hun aanvankelijk wantrouwen naar elkaar verdwijnt als sneeuw voor de zon. Allebei hebben ze zaken in hun verleden die niet deugen. Benedictus is heel erg van de regels en streng in de leer. Bergoglio houdt van Abba en lapt regels aan zijn laars. De Duitser en de Argentijn houden allebei van voetbal.

Nou, dat is het. Je kunt rustig gaan kijken en lekker hoor, je zet het uit als het je niet bevalt. Ons beviel het.

15 opmerkingen:

izerina zei

die ga ik op "mijn lijst"zetten

Kitty zei

Hij staat in mijn lijst. Ik ben niet religieus opgevoed maar zoals mijn zwager ooit zei, ik heb een “gezonde interesse in spirituele zaken”. 😊

Emie zei

Ha!

Mevrouw W. zei

Vorige week bekeek ik deze op Netflix en ik vond het ook een mooie film.

Bertiebo zei

Ha!

KnutzEls zei

Wij keken ook en vonden het ook een goede film.

anja zei

Wij hebben hem toevallig ook pas gezien en waren zeer onder de indruk!

Marthy zei

Haha, wij zijn van plan om deze film vanavond te gaan bekijken op Netflix.

Nietzomaarzooo zei

Zet 'm op mijn lijstje. Heb ook niet zoveel met Pausen. Alhoewel ik wel een fan ben van Father Brown.

schrijfselsvanmij zei

Ben gisteren begonnen met kijken, vandaag of morgen kijk ik ‘m af

willy zei

een paus te veel

een film die me ook aanspreekt.

groeten

R's Rue zei

Hi friend.

Mrs. T. zei

Deze wil ik wel ooit zien, maar niet per se in de bios. Maar ja, we hebben geen netflix

Marleen zei

Anthony Hopkins zou voor mij reden genoeg zijn om te gaan kijken.

Sami zei

I'll have to look for it on Netflix, seems quite interesting.
Have a wonderful 2020