Totaal aantal pageviews

zondag 15 december 2019

Onstuimige zee

Hier heb ik vannacht van gedroomd.
Het is een schilderij dat op de tentoonstelling 'Koele Wateren' in het Westfries museum, hangt.
Of eigenlijk is het een deel van een schilderij.  Een groot schilderij (1.60 x 2.20). Hier zie je het in z'n geheel.

J.C. Schotel, Schepen op een onstuimige zee, 1826.
De zeevaart, water, wind, zee,  rivieren... Dat is toch wel zo horend bij Nederland als het maar kan. We weten niet anders, we zien niet anders
Dit schilderij uit de 19e eeuw is nogal  romantisch. Dat kleine bootje, vechtend tegen de wind en de golven. Het slechte weer zit echt in die hoek van het bootje. En dan dat grote oorlogsschip, daar waar het nog rustig is op zee.
De schilder (een Dordtenaar, net als ik) heeft zich toegelegd op de scheepvaart en de zee en zo.
Dat lees ikin het prachtige boek dat we, als vrijwilligers in het museum, kregen over de tentoonstelling.
Er staat een tekst bij uit een liedje van Huub van der Lubbe:
Ik was haast nergens bang voor
en wilde recht door zee
bij eb bouwde ik forten
maar de vloed die nam ze mee

Hoe ik aan die droom kom,  weet ik niet. Het kan zijn dat er een verklaring voor is natuurlijk. Dromen dat je verdrinkt... tja. Ik kan best iets bedenken. .
Het kan ook gewoon komen doordat ik een uur dienst had  in de zaal van het schilderij en wederom uitgebreid keek.
Dat het vannacht stormde buiten,  dat zal er ook mee te maken hebben

In ieder geval was ik bang, in die droom. Heel erg bang.
Ik zat in dat bootje en klemde me vast. Maar het sloeg om en ik stikte zowat. Overspoeld door die hoge golven.
Ik weet niet of ik het heb overleefd.


14 opmerkingen:

In de weer zei

Het is wat, met dromen. Ik droom vaak en kan het ook navertellen.
Ik droom vaak dat ik achtervolgd word en dat is héél angstig, maar altijd, ja echt altijd, kan ik op het nippertje wegvliegen en dat is zó geweldig. Maar ik moet zeggen dat ik het toch fijner vind om krom van het lachen wakker te worden uit een droom en dat gebeurd gelukkig ook.

blauwruitje zei

Pff tamelijk beklemmend. Gelukkig was het een droom maar de bemanning van dergelijke scheepjes zal dit aan den lijve hebben ondervonden. Brrr.

Floor zei

Dromen hebben vrijwel altijd een betekenis, maar je moet ze niet letterlijk nemen.
Eigenlijk ook veel fijner als je een mooie lieve droom hebt, maar die komt vast ook nog wel eens langs.

Judy zei

Altijd interessant om na te denken over je dromen. Ik droom heel vaak en probeer ze zo veel mogelijk te onthouden. Vaak kan ik ze voor mezelf wel uitleggen, maar soms zit er een droom bij waar ik niets van begrijp. En enge dromen... bah.

Kitty zei

Dat gevoel blijft dan zo lang hangen he... Gelukkig was je op tijd wakker geworden.
Mijn vader is met een paar vrienden eens gered toen ze in een klein bootje op zee onverwachts slecht weer kregen. We hebben hem wel geknepen toen hoor, pfff...

izerina zei

En je lag niet verstrikt in je dekbed? Gisteren was hier springvloed en storm. Dan zijn er oudere mensen met die angst uit hun kindertijd. Gelukkig was de wind goed.

miekequilt zei

Wat een nare droom van zo’n mooi schilderij. Je weet vast zelf de reden wel. Hopelijk vandaag genieten van de zon, dan ben je die droom weer gauw kwijt.

Sjoerd zei

Ik kan me er wel iets bij voorstellen met dat weer van vannacht. Ik heb ook weer eens gedroomd na een hele lange tijd niet.

biebkriebels zei

Sommige dromen zijn zo echt dat ze je bij blijven als je wakker wordt. Meestal vervagen ze meteen als je wakker wordt, maar deze was blijkbaar te heftig om te vergeten.

Happy Earl Grey zei

Ja, je hebt het wel overleefd hoor. Anders had je dit niet geschreven hahaha...

Marleen zei

Tuurlijk heb je het overleefd. Prachtig schilderij trouwens!

Marthy zei

Ik droom vaak. Weet de droom van vannacht nog vrij goed te herinneren.

Nietzomaarzooo zei

Volle Maan, storm en dan de hele dag zo'n schilderij geobserveerd hebben. Snap wel dat je zoiets droomde. Tenzij er dingen spelen in je leven waar je mee worstelt. Dan ging die droom daarover. Maar dat weet alleen jij.

Mooi die lichtval op dat gele zeil.

Ferrara zei

Benauwend zo'n droom. Wie weet had de nachtelijke storm invloed op je slaappatroon.