Totaal aantal pageviews

donderdag 27 april 2023

Gouda

 

Dus zo gingen oudoom en oudtante op bezoek bij hun achterneefje in Gouda. 

En Gouda... ja dat is er zeker een uit het rijtje favorieten. Geen wonder, de stad heeft tijd genoeg gehad om te rijpen en nog mooier te worden. 
We gingen eerst naar het museum Gouda. Ik heb hier nogal doorgezaagd over de tentoonstelling Hoge Luchten. Die was eerst in Harlingen, toen bij ons in het Westfries Museum en nu dus in Gouda. En je gelooft het niet,  maar we gingen toch weer kijken en het was net of we oude vrienden terug zagen. 

Dit schilderij bijvoorbeeld: 

Zo'n leuk schilderij (gemaakt door Cornelis Dusart in  1683) , het is gewoon een verhaal. 
Dit was de markt voor zeevis in Haarlem. De vis werd aangevoerd door vrouwen die van Zandvoort naar Haarlem liepen met rieten manden op hun rug. De schuiten met vis kwamen 's morgens heel vroeg aan op het strand. Opkopers kochten de vis en de vrouwen sjouwden op hun blote voeten door de duinen naar Kraantje Lek. Daar deden ze hun klompen aan en sjouwden verder. 

Verder in Gouda: we zagen het riviertje de Gouwe en dat had ik geloof ik nog nooit gezien. Hoppa, van de lijst. 
En tenslotte zagen we ook nog het stadhuis. Bewónderden we het stadhuis.  Dat is na Veere en Middelburg het mooiste stadhuis dat ik ken. 
Helaas was het niet open en dat is meteen een goede reden om nog eens naar Gouda te gaan. 


En de tekst boven de deur zette me nog even aan het denken. Ik kom met mijn schoolfrans meestal  een aardig eind met Latijnse namen of opschriften. Maar helemaal precies had ik deze toch niet.


Het komt uit de tijd dat er in het stadhuis nog recht werd gesproken en het betekent Hoort ook de ander of Luister naar de ander. 
Makkelijk uit te breiden tot 'er is ook een andere kant van het verhaal, let daar ook eens op'. 
Een goeie tip voor mij en waarschijnlijk voor meerdere mensen.

13 opmerkingen:

Iris Flavia zei

Being German I certainly get hungry just treading the word "Gouda" as it´s one of our favs cheeses!
If only the last was true for more people...

Mevrouw W. zei

Bij ons staat Gouda ook nog op het lijstje...

Judy zei

Prachtig stadhuis! Zou zo in een Disney film kunnen!

Sjoerd zei

De vriend van mijn dochter komt uit Gouda en zijn vader heeft daar een B&B. Leuk om daar ook eens naartoe te gaan.

KnutzEls zei

Dat stadhuis is altijd weer een verrassing. En die spreuk is door de eeuwen heen nog steeds actueel.

Emie zei

Toch wel stroopwafels gekocht? Dat moet in Gouda.

conny's quilts en creaties zei

Heerlijk uitstapje.

biebkriebels zei

Ja Gouda is een leuke stad. Mijn zus woont er en heeft ons al vaak op een rondje door de stad mee genomen.

miekequilt zei

Die tentoonstelling staat nog op mijn lijst. Ik ga iets regelen, want je hebt me echt nieuwsgierig gemaakt.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Een prachtig stadhuis! En een heel goede spreuk.

Marthy zei

De Gouwe een 'riviertje'?

Anoniem zei

O jee, aan je reactie te zien sla ik de plank mis. Maar wat ik zag was het toch echt niet groot

Jolande zei

Het is alweer heel lang geleden dat ik in Gouda ben geweest, maar toen vond ik het ook een leuke stad.