Totaal aantal pageviews

zaterdag 29 april 2023

Tompoes

 

De dag voor Koningsdag gingen we weer oppassen.

Noor was jammer genoeg ziek, maar Anna en Jet en hun moeder (die eerst nog even thuis was),  maakten zelf tompoezen. En die waren me toch lekker. Gelukkig was Noor 's middags weer zo beter dat ze er eentje kon eten. Een dag later kóchten we een paar tompoezen, maar die smaakten bij lange na niet zo lekker. 

Hoewel ik tompoezen altijd lekker heb gevonden,  heb ik pas de laatste paar jaar in de gaten dat er oranje tompoezen gegeten dienen te worden op Koningsdag. 
Tja en dan ga ik echt niet dwars liggen, mij hoor je niet. 
Ik las dat die oranje dingen al gemaakt worden sinds 1967, 27 april 1967. De dag dat Willem-Alexander werd geboren. Het koningshuis trakteerde die dag op beschuit met blauwe muisjes en... oranje tompoezen. 
Die dag was voor mij  een geluksdag,  want we kregen een vrije dag vanwege de geboorte en dat is me nog nooit zo goed uitgekomen als toen. Ik had die dag een repetitie die ik niet had geleerd en die best belangrijk was. 
Maar goed, sinds die dag dus! 

Over het ontstaan van de naam tompoes valt ook wel wat te vertellen. Maar dat kan Hema zelf het beste: klik 

19 opmerkingen:

Judy zei

Leuke foto! En vast heel lekker! Grappig dat je 'tompoes' schrijft, want het valt me op dat je tegenwoordig 'tompouce' moet schrijven. Dat was vroeger niet, dacht ik.

Bertiebo zei

@Judy: Ik had het opgezocht want ik twijfelde. Tompoes is goed en tompouce ook. Meervoud:tompoezen en tompouces

Judy zei

Ah, leuk om te weten, Bettie!

sjannesblog.com zei

Dat de oranje tompouce zo wereldwijd bekend is, wist ik niet, maar oranje zal toch alleen in Nederland voorkomen.

Sjoerd zei

Een mooi verhaal, dat s nieuw voor mij. Hier wordt er niet zo uitbundig gevierd, wij zelf doen er helemaal niets aan.

blauwruitje zei

Dat wist ik niet, ik dacht eigenlijk dat het een verkoopactie was van de laatste jaren. Weer wat geleerd.

KnutzEls zei

Dacht ook altijd dat de laatste jaren oranje was. Tompouce is altijd lekker, alleen wel geklieder.

miekequilt zei

Wij hadden een tompouce en een "kasteeltje" op een terras in de zon. Wat kun je genieten hè, van zo'n heerlijk oranje gebakje. Maar zelfgemaakt smaakt vast het allerlekkerst.

Kitty zei

Hahaha, leuke herinnering van die repetitie!
Ik meldde de tompoucen ook in mijn blogstukje en heb de schrijfwijze maar even opgezocht, want ik kreeg er een rood kringeltje onder. Nu dus ook, hahaha. Het meervoud schijnt tompouces te zijn maar dat bekt niet vind ik, dus ik ben eigenwijs geweest, lekker pûh! ;)

pourquoi pas ??? zei

Ik kan zo genieten van je verhalen en foto's van je kleinkinderen en ik weet, op mijn manier, hoe leuk het is dit soort dingen. Eerst met de kinderen van mijn broer en later buurtkinderen die ik overal vandaan plukte en nu dus met het kleinkind.

Jolande zei

Ik weet niet beter dan dat je oranje tompoucen eet op Koninginnedag en nu op Koningsdag.
Toen we naar Belgie gingen konden we die natuurlijk nergens krijgen, ook geen normale, maar AH had een soort pretpakket waarmee je ze zelf kon maken, dat namen we dan mee en maakten we ze zelf op 30 april; niet zo lekker natuurlijk, maar het ging om het idee.
Jaren later konden we wel tompoucen kopen en nog weer later, met de komst van AH zelfs oranje!
Hier zijn wel een soort tompoucen te koop, maar dat is meer bladerdeeg dan room, dus nu kopen we gewoon een lekker gebakje, wat we dus afgelopen donderdag ook deden :-)

Floor zei

Ja, zelfgemaakt is altijd het lekkerst. Ben zelf niet gek op Tompoezen, ook niet als ze oranje zijn :-)
Ik weet nog wel dat er bij de geboorte van Alexander op mijn werk getrakteerd werd op beschuit met oranje muisjes.
Ik heb er nog eentje, want die zit op die dag in mijn agenda geplakt.

Bettie zei

Dat vind ik bij jou ook altijd zo leuk, Helene, de stukjes over je kleindochter!!

Ferrara zei

Voor het eerst sinds jaren weer eens aan de tompoes gezeten. Ik miste de gele puddingachtige vulling van vroeger, maar dat kan aan de bakker hebben gelegen. Deze waren van AH, geen koninklijke hoogstand.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Inderdaad heet het gebakje hier in Denemarken een "Napoleonskage". Via de link naar de Hema ;-)

Mrs. T. zei

ik vind ze heerlijk: tompoezen. Maar kan me eerlijk gezegd niet meer herinneren wanneer ik er voor het laatst een at.

Emie zei

Ja, zo'n lekkere traditie laat je niet schieten omdat het niet goed zou zijn voor de lijn. En al helemaal niet een door die leuke meisjes gemaakte tompouce!

biebkriebels zei

Ziet er smakelijk uit, kan me ook niet herinneren wanneer ik er eentje gegeten heb.

Marthy zei

Jouw dochter en kleindochters kunnen zo in Heel Holland Bakt.Leuk dat die kleine meiden dat ook zo graag en goed doen.