Totaal aantal pageviews

zondag 9 april 2023

Twee kunstenaars van deze tijd


Eerst een foto die laat zien hoe het werk is opgesteld daar in de Fundatie in Zwolle. Werk van de kunstenares Raquel van Haver. Zij is geboren in Colombia en geadopteerd in Nederland (1989). Voor haar werk reist ze veel . Ze gaat met vrouwen in gesprek en portretteert ze. 

Ik heb er bijna ademloos voorgestaan. Zo veel kleur, zoveel te zien, zo anders...
Van iets dichterbij:


Fascinerend, ik zei het al. Ik zou weer veel meer kunnen laten zien. Maar zoals gewoonlijk doe ik dat niet. Nou nog een klein stukje van een ander werk zodat je kunt zien dat er veel verschillend materiaal wordt gebruikt.


En nog zo'n kunstenaar met fascinerend werk: Dat is Neo Matloga.  (1993). Ik ben echt op een bankje gaan zitten en nam de tijd om tot me door te laten dringen wat ik nou eigenlijk zag. 



Een combi van schilderen en collage. Enigszins vervreemdend allemaal. Het lijkt heel gewoon, kopje koffie, gesprek, potje kaarten. Maar het is niet zo gewoon. 
De  gedachte zou kunnen zijn dat een mens nooit is terug te brengen tot één kleur, één cultuur, één klasse, één geslacht. 

Enfin, dit waren twee kunstenaars van de zestien die hier exposeerden. Er was echt veel te zien. 
Ik sluit af met dit werk, getiteld Kompleks, van Sanya Kantarowsky,  uit 2016


Deze tentoonstelling kwam totaal onverwacht op ons pad. Ik heb er zeer van genoten. Toen we woensdagavond weer thuis waren zette ik de televisie aan om even te kijken naar een paar opgenomen programma's. Oa. 'Nu te zien'. 
Nou ja... dat ging dus deze keer over deze tentoonstelling. 

13 opmerkingen:

Sjoerd zei

schitterend gedaan die werken van Raquel van Haver. Die springen er voor mij echt uit.

Alet Venhuizen zei

Heel bijzonder de werken van Raquel van Haver!!! Ik wens jullie hele fijne Paasdagen daar!

sjannesblog.com zei

Knap werk, ieder op zijn eigen manier!

elly zei

Een aanmoediging om te gaan

izerina zei

Bedankt weer. Jij zou een cursus kunnen geven

Bertiebo zei

Was het maar waar, Izerina. Maar daarvoor heb ik te weinig inzicht.

Iris Flavia zei

Interesting. I think the artist would´ve loved to see you sitting down for enjoying her work.
The last one makes me sad, though.

Emie zei

Fantastisch. Ik denk dan vaak: kon ik dat maar.

Anoniem zei

Jij ziet toch weer heel andere dingen dan ik 😁 Ik vond het werk van Raquel van Haver, ehhhh,
knap gedaan, natuurlijk, maar eerlijk gezegd ook akelig. Het idee dat ze bijvoorbeeld haar als materiaal gebruikt heeft… brrrr…

Marthy zei

Het zal ongetwijfeld knap gedaan zijn maar dit werk spreekt mij niet aan.

KnutzEls zei

Intrigerend, maar mooi.. Nee

Miriam zei

Door het werk van Raquel van Haver ben ik geïntrigeerd. De andere twee vind ik niet "mooi", maar ze doen me wel wat.

Jolande zei

Wat grappig dat de tv uitzending net over die tentoonstelling ging, toeval bestaat niet.