Totaal aantal pageviews

dinsdag 11 april 2023

Zwolse balletjes


'Ballegies', zei de mevrouw in de winkel. 'Wij zeggen ballegies'. 
Dat vertederde me,  want dat zouden mijn vader en mijn tantes ook gezegd hebben. 
Een andere omgeving, maar ook ballegie voor balletje. 
Afgezien daarvan hou ik erg van dat soort snoepjes en deze winkel stond er vol mee. 
Zwolse balletjes, gemaakt in de kelder van het Zwolse Balletjeshuis. 




Volgens een oud en geheim recept uit 1845. Bruine suiker wordt in koperen potten gekookt tot het een deeg is geworden. Die massa wordt op een met water gekoelde tafel gegoten. Het moet gekneed worden en uit elkaar getrokken tot repen. Die repen gaan in en wals en vallen in kussentjes uiteen. 



Je snapt natuurlijk wel dat ik niet zonder een zakje ballegies het pand verliet! 

18 opmerkingen:

Mevrouw W. zei

Het doet me een beetje aan Zeeuwse babbelaars denken.

Bettie zei

Ja mij ook. En om eerlijk te zijn, die zijn net iets lekkerder

izerina zei

Van die babbelaars ,dat dacht ik ook.

Judy zei

Allemaal suikergoed, waar ze ook vandaan komen. :)

Sjoerd zei

Ik kan me bijna voorstellen hoe het smaakt...

sjannesblog.com zei

Het water loopt me al in de mond!

In de weer zei

Ik zou ook niet, ZONDER, het pand verlaten !

Anoniem zei

hmmmm. wordt tijd dat ik weer eens naar Zwolle ga. Groet, TinekeD.

Emie zei

Dit soort nostalgische winkeltjes zijn onweerstaanbaar.

Ferrara zei

Langzaam laten smelten op je tong. Jammie.

conny's quilts en creaties zei

Wat geweldig om in zo'n winkel even terug in de tijd te stappen. Natuurlijk gaat er dan iets mee naar huis.

Willy zei

Dat snap ik wel. Lekker! Altijd leuk zulke winkeltjes.

Jolande zei

Wat leuk zo'n winkeltje.

Nietzomaarzooo zei

Leuke snoepjes(winkel).

miekequilt zei

En? Waren ze lekker?

Elizabeth zei

Ik denk dat ze hier ook 'ballegies' zeggen (Hardinxveld)... Maar het lijkt me anders wel een lekkernij!

Marthy zei

Ballegies, wat een heerlijk woord. Ongetwijfeld zeggen ze het in Stolwijk ook want daar eindigen veel woorden op ies.

blauwruitje zei

Heerlijk zo'n winkeltje!