Totaal aantal pageviews

dinsdag 25 april 2023

Jas

 


 'Zullen we even bij jullie langskomen', vroeg ik onze oudste zoon Bart nadat we een jarige
in hun omgeving hadden bezocht. 
'Ja leuk', zei hij,  om vijf minuten later te bellen: 'Misschien vinden jullie het ook leuk om even op mijn school te kijken, niet zo ver van ons huis vandaan'. 
Ja, dat leek ons zeker leuk, vooral mij natuurlijk. Dus we wijzigden de koers. 

Toen we de school hadden gevonden viel als eerste dit beeld op, op het schoolplein. 
Dat vind ik geweldig, kunst op het plein.  Ik heb dat nog niet vaak gezien. 
Ik vergat te informeren naar de maker,  want vlak daarna gingen we naar binnen om de klas van meester Bart te zien en dacht ik er niet meer aan. 
Maar eenmaal thuis,  met een foto en googelen komt je een heel eind. 
Het beeld is van Paul de Reus. Die maakte het in 2005 en de titel is 'Jas'. 
Wat een mooi idee: zoveel mensenkinderen in één jas. Veel verduidelijking is hier niet bij nodig leek mij: Samen ben je school. Een jas voor allemaal. 
Dat is wat ik er bij dacht. 

Maar ik heb ook ergens gelezen dat het een kritische kanttekening meedraagt. Niet alléén dat warme, dat beschermende, maar zo'n jas kan ook een keurslijf zijn. Omdat kinderen zich vanaf hun vierde aan de regels van de school moeten houden. 

De klas van Bart... dat komt nog. Denk ik. 

Ps: Ik weet bijna zeker dat ik vaker werk van van Paul de Reus heb gezien. In de openbare ruimte. Maar ik herinner me niet waar dat was. Hoe dan ook hier zie je meer van zijn werk: klik 
 

22 opmerkingen:

Judy zei

Leuk beeld! Doet me denken aan: die jas past ons allemaal. Maar dat was geloof ik 'pet'. Nou ja.

Iris Flavia zei

Great statue. And yes and no. Rules, OK, but together!
Maybe it takes age for that, though.
I have a young colleague who keeps information. Us old guys share. We are under one coat.

izerina zei

Ik houd het bij het beschermende en samenzijn

Marieke zei

Mooi beeld. Betekenisvol. En ik ben benieuwd naar de verhalen van meester Bart.

Mevrouw W. zei

Samen zijn we één... dat vind ik er van. Mooi beeld!

ella zei

Wat een geweldig beeld, mij geeft het een positief gevoel; samen zijn we sterk en samen hebben we het leuk, zoiets. Verder vind ik het altijd zó knap dat iemand zoiets kan bedenken en maken. Gr. Ella.

Emie zei

Wat een fantastisch werk maakt Paul de Reus. En wat zullen de leerlingen van deze school het ook leuk vinden. Zo'n kunstwerk wordt dan een onderdeel van je bestaan.

Elizabeth zei

In één woord: GEWELDIG

conny's quilts en creaties zei

Wat een prachtig beeld!

Kitty zei

Een geweldig beeld, tja en dat keurslijf...
Wat mij dan weer opvalt, is dat ik geen gekleurde kindjes zie. Het is een beetje een stokpaardje van me hoor, sorry...

Bertiebo zei

@Kitty: Ik heb er niet speciaal op gelet en er ook geen foto van gemaakt, maar aan de andere kant zit minstens één donker kind. Dus blijkbaar heb ik er toch op gelet!

biebkriebels zei

Wat een leuk beeld zeg!

KnutzEls zei

Grweldig beeld. Googlede ook en vond nog meer werk van hem, ook in Boijmans. Zijn schilderijen doen me denken aan Co Westerik.

Kitty zei

Dan is het gelukkig niet alleen mijn stokpaardje Bettie ;)

sjannesblog.com zei

Een prachtig toepasselijk beeld. Kan nergens beter staan dan op een schoolplein!

miekequilt zei

Wat een mooi beeld. Een mooie fijn warme jas voor alle kinderen.

Sjoerd zei

Ik vind het een ludiek beeld...

Jolande zei

Ik kan er niets aan doen maar ik vind het een eng beeld.

Ferrara zei

Dat lijkt me nou echt een prachtige verzamelplek op het schoolplein. Je zou er wat bankjes bij kunnen zetten.

Josephine zei

Vind dit een TOP beeld, en als ik al zijn werk bekijk maakt hij
echt prachtige beelden en schilderijen. Allen met een verhaal.
Ik ben fan!!!

Marthy zei

Tsja, ik weet niet of kinderen dit nou ook leuk vinden.

In de weer zei

Ik zag er eigenlijk geen kinderen in, maar ik dacht dat het juffen en meesters waren.
Vind het wel mooi.