Totaal aantal pageviews

dinsdag 18 april 2023

Rollen

 

Kijk dan, dit superschattige kleine baby'tje. 
Het is een jongetje, negen weken oud  en het ligt hier op de arm van zijn vader. 
Dat was al lang geleden dat ik zo'n jong kindje zag en zelfs mocht vasthouden. Heerlijk is dat.
De vader in kwestie is onze neef, de zoon van de broer van mijn man. En dat betekent dat mijn man oud-oom is geworden en ik oud-tante. 
We gingen het kindje bezoeken in Gouda en knoopten er natuurlijk ook een Goudabezoekje aan vast. Daar kom ik nog op terug denk ik. 

Maar ik mijmerde een beetje over dat oud-oom en oud-tante. Mijn man en dit kind hebben natuurlijk wat gedeelde genen. Ik uiteraard niet, maar toch ben ik zijn oud-tante. Dat is een rol die ik nog niet had. 

Wat een rollen heeft een mens in zijn leven. Je begint met iemands kind te zijn. Nou ja, het kind van twee iemanden.  Dan ben je baby, peuter, kleuter, schoolkind, puber, adolescent, volwassene en bejaarde. Je bent ook kennis, vriendin, echtgenote, moeder en oma. Ik was en ben dochter, kleindochter en nicht en achternicht.  Schoonmoeder en schoondochter. Helaas in mijn geval geen zus, maar wel schoonzus en tante en oudtante. Ik was leerling, leerkracht en vrijwilliger. En verder was ik bijvoorbeeld getuige (bij een huwelijk). Ik was even ambtenaar van de burgerlijke stand. Ik was gevolmachtigde. Nou ja ik vergeet vast een en ander, dit schoot me zo te binnen. 
En ik denk dat veel mensen nog veel meer rollen hebben. 't Is me wat!


17 opmerkingen:

Judy zei

Leuk om te bedenken hoeveel rollen we eigenlijk hebben. Mooi kindje!

izerina zei

Gelukkig speelt men die rollen bijna automatisch

conny's quilts en creaties zei

Mooi onderwerp om eens over door te denken

Sjoerd zei

Wat leuk om je zoiets te realiseren. Ik heb daar nooit bij stil gestaan...

Mormorsweb.blogspot.com zei

Inderdaad, we spelen veel rollen in ons leven.

Emie zei

Wat dacht je van je rol als blogster? Die mag echt niet ontbreken in dit rollenspel!

guusje zei

The world's a stage and each must play a part. Bij deze kan ik beoordelen dat je de rol van blogster uitstekend speelt.

Marieke zei

Leuk gedachtegoed.

In de weer zei

Dat is een heel leuk lijstje !

Kitty zei

Je staat er normaal gesproken niet zo bij stil maar als je erover nadenkt is het inderdaad een hele waslijst :)

Elizabeth zei

Heerlijk om daar over na te denken...

nicole orriens zei

Mooi hoe je zo aan het mijmeren kwam over de rollen in je leven. We vervullen er inderdaad heel wat door de jaren heen.

Grappig hoe ik onder het reactieformulier zie staan: 'Kies een identiteit'.

Dat is eigenlijk ook een rol!

Ferrara zei

't Is druk op het toneel. Grappig om eens over na te denken.

Marieke zei

Ik mijmerde nog wat na. Voor sommige rollen heb je ook mazzel nodig. En als je die mazzel niet hebt, dan geef je de rol in het leven een andere invulling.

Marthy zei

Aangezien Mart en ik heel veel familie hebben worden bepaalde rollen tamelijk veel vermenigvuldigd. Juist vannacht zijn een zus en zwager van Mart voor het eerst oma en opa geworden.

Iris Flavia zei

Interesting post. Made me think. Post to come (maybe).
Cute baby, too! To your next post I cannot say much as I don´t understand... How can our languages be so different despite you live "just around the corner"?

sjannesblog.com zei

En je rolt er zomaar in.