De vrouw die je hier ziet heet Sofonisba Anguissola. Zij was een Italiaanse, geboren in Cremona en zij leefde van ca 1532 tot 1625.
Dit prachtige zelfportret schilderde ze ca 1556. Ze was toen dus rond de vijfentwintig. Ik vind het zo'n mooi portret. Hoe ze die stok vasthoudt terwijl haar andere hand nog bezig is met het het schilderen van Maria en Jezus. Dat kraagje. De kleuren op haar palet.
Ik kende haar werk al jaren, omdat ik ooit, uit pure nieuwsgierigheid, op zoek was naar vrouwelijke schilders in de 16e en 17e eeuw. Ik hou heel erg van die periode in de kunst, maar vrouwelijke schilders waren er niet zo veel. En paar namen slechts.
Het eerste schilderij dat ik toen van Sofonisba zag, was het werk hieronder. En ik vond het meteen prachtig.
Sofonisba's werk zag ik nog nooit in het echt. Maar nu dus wel op die tentoonstelling in Enschede. In het Rijksmuseum Twenthe.
En oh wat vond ik het mooi. 'Het schaakspel' is de titel en het werd gemaakt in 1555. Ik vind dat meisje zo leuk. Hoe ze lacht.
Het is een familieportret, want dat leuke meisje is een zusje van Sofonisba.
De vrouw rechts is een bediende, die wrschlk een belangrijke rol vervulde in de familie. Zij is ook op andere schilderijen te zien.
Sofonisba leidde een bijzonder leven. Zij was van goede komaf. Voldeed aan alles waar meisjes en vrouwen van goede komaf aan moesten voldoen. En ze had de tijd mee: kunst en cultuur waren belangrijk toen.
Toch mocht ze niet alles wat mannen wel mochten. Niet de mannelijke anatomie bestuderen, ook niet de landschappen buiten Cremona en dus richtte ze zich vooral op portretten. Die dan altijd gemaakt werden onder toezicht van een chaperonne. Ze ging wel op reis, ze werd gevraagd te komen schilderen aan het hof van Filips II. Ze trouwde twee keer en stierf op 95-jarige leeftijd.
Wat een interessant leven. Er zijn vast boeken over. Daar moet ik nog maar eens naar op zoek. Kijk nog maar even naar nog een familieportret en let ook even op het hondje!j
De tentoonstelling is nog tm 11 juni te zien.
21 opmerkingen:
Ik ken haar niet, maar het is prachtig.
Ik heb nog nooit van gehoord. prachtige werken heeft ze gemaakt!
Bestonden er maar tijdreizen. Dan kon je praten met haar
Mooi is dat om te zien hoe ze schilderde in die tijd. Die stok was bedoeld om niet per ongeluk op de pas geschilderde stukken te komen. Olieverf heeft een lange droogtijd, die bij zeer dik opgebrachte verf wel een jaar kan bedragen. De droogtijd hangt af van de mate van verdunning, het type olie, de dikte van de laag, de belichting, de temperatuur, maar ook van het pigment.
Very talented artists. I wonder... a self-portrait these days is a "click" - would there be more artists if we still had to paint?
Mooie aanvulling, Sjoerd
Tss, nu ben ik ineens anoniem op mijn eigen blog. Wil ik niet
Ja, wat Sjoerd zegt, wou ik ook zeggen over die stok. Wat leuk, vier vrouwen in één schilderij, geschilderd door een vrouw!
Ik heb nog nooit van haar gehoord, maar leuk hoe jij haar even neerzet met haar prachtige werk!
Ik had al eerder iets van haar gezien. Prachtig werk maakte ze!
Er is een, zeer terechte, inhaalslag gaande van exposities van vrouwelijke schilders. Geweldig!
Wat en knappe schilderes : in alle opzichten! Hoe zij de handen heeft geschilderd, zo elegant. En dat hondje! Ik heb genoten.
Prachtige tentoonstelling! Ik heb er een interessante rondleiding gehad. Er is ook een boek over haar te koop in de museumwinkel.
Knap schilderwerk.
Wat ik ook altijd mooi vind is, hoe je de glans van stoffen echt goed kunt laten zien.
Goed te zien bij de mouwen van de dames, prachtig.
Mooi blog weer. Mijn vriendin heeft een tijd geschilderd en maakte ook gebruik van zo'n stok met op het uiteinde een bol van leer.
Mooie schilderijen. Fijn dat er meer aandacht voor vrouwelijke schilders komt. En dan hebben we jou om ons daar op te wijzen.
Zag dat schilderij van die schakende dames in het Rijksmuseum een paar jaar terug en vond toen ook al dat lachende meisje zo schattig en ook zo levensecht. Leuk dat je haar een podium geeft.
Sowieso interessant dat vrouwelijke schilders meer belicht worden! Het familieportret lijkt een beetje op de achtergrond "geplakt" vind je ook niet? Prima portretten, maar de manier waarop de achtergrond erachter gezet is, is vreemd.
Je kijkt goed, Miriam.Het werk is niet af, ik denk dat je dat zag. Mij ging het daar niet om.
Goed uitgelegd Sjoerd, ik vroeg me al af waar die stok voor diende.
Er is zeker een boek over haar, De hand van Sofonisba, geschreven door Lorenzo Demedici. Dan is er in februari ook nog net een boek uitgekomen over haar leven, misschien ook n.a.v. de tentoonstelling.
En ik zag dat de Slegte en Amazon ook nog boeken over haar verkochten.
Een reactie posten