Totaal aantal pageviews

zaterdag 25 juli 2020

De Plantage van onze Voorouders

Heerlijk vind ik het,  om terwijl ik iets aan het doen ben, naar een podcast te luisteren.  Ik ben dan aan het borduren of iets anders met mijn handen en dan kan ik me heel goed concentreren. Ik begrijp nooit dat mensen naar de radio of naar een podcast kunnen luisteren terwijl er gepraat wordt. Mij lukt het alleen als ik alleen bezig ben. En gelukkig heb ik daar alle gelegenheid voor.
Ik hoorde zo al een paar fantastische podcasts. Tante Jos, dat was mijn eerste en dat vind ik tot nu toe ook de beste. Op de voet gevolgd, door deze. Nou ja misschien wel even goed.

Maartje Duin, de maakster,  ontdekt op een bepaald moment dat haar voorouders plantage-eigenaren waren.
Dat vindt ze niet zo'n fijne gedachte en ze gaat op onderzoek uit. Ze wil weten hoe dat dan precies zat. Maartje duikt in archieven en vraagt na bij haar moeder.
Die moeder, van adel, wil er niet veel van weten aanvankelijk. Want ja, het waren andere tijden en het was nou eenmaal zo en ik discrimineer echt niet.  In Maartjes familie wil ook niet iedereen meewerken.
Maar ze zet door. En dan maakt ze op een bepaald moment, min of meer toevallig en via via,  kennis met Peggy Bouva.
Maartje, een afstammeling van slavenhouders en Peggy, afstammeling van tot slaaf gemaakten op die plantage.
Samen zetten ze hun zoektocht voort. Ook met Maartjes moeder en dat is af en toe erg grappig. Een voorbeeld van voortschrijdend inzicht, die moeder.

Ik heb nog niet alle afleveringen gehoord, maar de families leren elkaar kennen, ze gaan naar Suriname.
Zeer interessant, zeer boeiend en buitengewoon leerzaam.
Zo vertelt Peggy op een bepaald moment aan Maartjes moeder waarom het N-woord zoals ze dat noemt, niet meer gebruikt kan worden. Neger. En dat was voor het eerst dat ik ook echt begréép waarom dat niet kan.
En verder tegenstellingen, heel grote en toch ook overeenkomsten. Dat dus

14 opmerkingen:

izerina zei

Prettig om twee dingen tegelijk te doen. Ik kan alleen maar luisteren.

Emie zei

Tant Jos hebben wij ook beluisterd, fantastisch. Over deze podcast heb ik op de radio ook al gehoord en na dit blog ga ik zeker luisteren. Dank voor de tip.

Sjoerd zei

Een podcast is niets voor mij. Daar ga ik aandachtig naar luisteren in een luie stoel en val dan prompt in slaap...

sjannesblog.com zei

Dank voor de tip, ga ik zeker luisteren, want ook ik ben fan van de podcast met brei- of haakwerk onderhanden.

KnutzEls zei

Heerlijk om te luisteren en tegelijkertijd te fröbelen.

Iris Flavia zei

Reminds of a crime story my team leader gave me to listen to on the way to work.
I thought I´m too dumb to drive and listen, the lady was dead one scene, alive in the other etc. He mixed up the order by letting the programme name the scenes, argh!! ;-)

Nietzomaarzooo zei

Bedankt voor de tip. Klinkt heel interessant.

Ageeth Mooij zei

Deze podcast staat al op mijn lijstje, goed om te lezen dat het ook een aanrader vindt.
Tante Jos komt ook op het lijstje, bedankt!

miekequilt zei

Ik ben ook groot fan van podcasts. En iedere tip sla ik op. Veel plezier met het borduren.

Judy zei

Ik luister radio, en soms tv, als ik bezig ben. Heerlijk vind ik dat.
Klinkt als een interessante podcast. Het is goed dat we steeds meer anders tegen onze geschiedenis aan gaan kijken.

Céline zei

Ja podcasts zijn geweldig! Tante Jos heb ik óók gehoord, terwijl ik bezig was met borduren. Ik heb graag iets aan tijdens het werk, radio of zo

Marthy zei

Ik heb nog nooit naar een podcast geluisterd en weet niet eens hoe dat moet. Help!!

Mrs. T. zei

Ik heb de podcast ook ontdekt. Heb er nu een paar geluisterd (Waarom / De laatste dans / De brand in het landhuis zijn er een paar die ik geluisterd heb). Vind het ook heel leuk en interessant .

Bertiebo zei

Marthy, ga bijv. Naar NPO-radio 1. Daar zit een knop podcast. Ik heb ook een app geïnstalleerd: Castbox.