Totaal aantal pageviews

dinsdag 14 juli 2020

What's in a name (2)

Kijk, dit beeld staat ook op de Westerdijk in Hoorn en maakt deel uit van de beeldenroute aldaar.
Het beeld heet De Knoop
Toen ik dit beeld voor het eerst zag, dacht ik: Hee een knoop.
En ik was buitengewoon tevreden toen het inderdaad De Knoop bleek te heten.
Het valt in de categorie begrijpelijke namen
Dit beeld is trouwens gemaakt door Jilles Waagmeester. De titel is duidelijk en dan kun je er evengoed nog van alles en nog wat bij verzinnen.
Dan is er de categorie onbegrijpelijke namen.
En tenslotte de categorie namen die je niet bedenkt, maar die achteraf volkomen duidelijk zijn. Een beeld uit die laatste categorie liet ik zien hier. Of eigenlijk was het een beeldengroep.

En ik vroeg of jullie de titel zouden weten.

Nou  eerst maar eens de titel en de maker. Volgens het bordje heet dit beeld  Zand-Water-Vuur. 
En toen ik dat eenmaal had gezien, vond ik het een goeie titel, maar niet helemaal. Want ik zie hier toch echt Zand-Vuur-Water. 
Dat soort dingen blijven me dwars zitten, dus thuisgekomen heb ik nog eens even gezocht en toen bleek dat de beelden eerst anders geplaatst geweest zijn. Zo:

En dan klopt het wel. Zand-Water-Vuur. 
De maakster  is Hetty Loomans en als je meer van haar werk zou willen zien, dan kan dat: klik
De eerste en de laatste foto zijn niet door mij gemaakt. Die staan op de site van Stichting in den Beginne. Een stichting die regelmatig beeldhouwers uitnodigt om hun beelden te tonen. 
Op hun site kun je alle beelden zien die geplaatst zijn.
Ik heb nog lang niet alles gezien. Dus misschien kom ik er nog wel eens op terug. 

En dan nu de uitslag: Emie was de allereerste en zij gaf ook het juiste antwoord. Het juiste antwoord kwam ook van Tineke Dieks. Zij stuurde en passant ook nog een gezichtje.
En verder: Anne zag in het gele beeld een stofzuiger. 
Marijke zag een bibberspiraal. 
Cellie zag de Drie Gratieën en anders drie haarspelden. Verloren tijdens het hardlopen. 
Marleen zag een lifter. De lifter dus. 
Tenslotte Marieke. Zij dacht: De wandelaar. 

Alle mailers kunnen binnenkort een kaart verwachten. Ik heb alle adressen, alleen niet van jou, Tineke. Stuur je dat nog even?

 

22 opmerkingen:

Onliemie zei

Daar was ik nooit zelf opgekomen en ik had bovendien meteen hetzelfde gevoel dat die twee gewisseld waren. Diegene die de kunstwerken verplaatst heeft, snapte het niet. Die heeft geen rekening gehouden met wat wat voorstelde. :-) Hij zal het maar een raar iets gevonden hebben. Persoonlijk vind ik de knoop beter en daar dan iets bij verzinnen is leuk. Het geeft toch meer voldoening als je zelf ontdekt wat iets voorstelt. Als het te ver gezocht is, vind ik er vaak niets aan.

KnutzEls zei

De associatie met haarspelden kwam ook bij mij op.

Lot zei

In de knoop zie ik een paar dat elkaar omhelst.

nicole orriens zei

Dat beeld van die knoop is inderdaad helemaal goed genoemd!

Marleen zei

Leuk Bertie, ik kijk ernaar uit! 😀

In de weer zei

Ha, had er toch nog twee van de drie goed .
Gefeliciteerd aan de winnaars.
Grappig wat men in een beeld kan zien.

Jolande zei

Ik had het opgezocht, want ik was nieuwsgierig en wilde niet wachten op de uitslag :-)

Judy zei

Ja, nou je het zegt....

Emie zei

Ik had het snel opgezocht, met een beetje haast want er wacht hier altijd veel werk in de vroege uurtjes. Later verzon ik als titel nog: who's afraid of red, yellow and blue? Ik vind die beeldenroute op de site geweldig. Ja ik hou dus wel van ruimtelijk werk en ik laat me verrassen door een leuke kaart, waarvoor nu alvast dank!

Nietzomaarzooo zei

Wat leuk; toch een kaart. Had ik niet geraden en inderdaad ook omdat de volgorde verkeerd is in de opstelling.

Anoniem zei

Ik vind ze veel op fitnesstoestellen lijken, erg lelijk. Soort Jip en Janneke 'Kunst'.

Sjoerd zei

Nu je het zegt, ja... Ik kon er anders niet veel van brouwen.

Kitty zei

Ik zou daar niet tegen kunnen hoor, die verkeerde volgorde, héél irritant! Wie dat zo heeft neergezet mag zich een potje gaan zitten schamen. Vind ze trouwens wel leuk, en De Knoop ook 😊

biebkriebels zei

Tja, moet het een naam hebben?

Bertiebo zei

De meeste makers vinden blijkbaar van wel. Er zijn er ook een paar zonder naam, die heten dan zoiets als object 3

Anoniem zei

Leuk dat ik een kaart heb gewonnen. Ik stuur je mijn adres.

Groet,
Tineke

Ferrara zei

Voor de kunstenaar in kwestie lijkt me die veranderde opstelling een frustratie, zo was het waarschijnlijk niet bedoeld. Niet iedere ambtenaar heeft voeling met cultuur ...

Anoniem zei

Zo leuk al die verschillende antwoorden. ('k zou ook wandelaar gezegd hebben)

Marthy zei

Oh, dus opzoeken was toegestaan. Tsja...

klaproos zei

:-) geweldig hoe elk mens z'n eigen ding ziet hé.
gefeliciteerd winnaars
xxx

miekequilt zei

Wat een leuke namen. En wat suf dat de beelden niet goed geplaatst zijn.

mirjam kakelbont zei

Ah...ik ben te laat... Nu kan ik wel mooi lezen wat anderen ervan denken en wat ze in de beelden zien. Die drie verloren haarspelden tijdens het hardlopen vind ik een leuke vondst!
Leuk dat je iedere "deelnemer" een kaart stuurt. Dat zijn er aardig wat.
Lieve groet.