Totaal aantal pageviews

vrijdag 10 juli 2020

Opbouw

Al vrij lang geleden, december 2017,  blogde ik over de sloop van een aantal flats in onze buurt.

En later over de opbouw, want die flats werden dan wel gesloopt, maar er zou iets mooiers, duurzamers en prettigers voor in de plaats komen.
Klik
Ik vergeleek onze eigen situatie van toen met de sloop en opbouw van de flats.
Mijn man  had kanker.  Hij moest geopereerd worden en we hoopten dat na de periode van sloop, de opbouw zou kunnen beginnen.
Dat is ook zo gegaan, een snelle opbouw was het en het gaat nog steeds heel goed gelukkig.

Maar die flats, die opbouw duurde echt lang. Dat kwam doordat de bouwkosten stegen en ook omdat de gemeenteraad had besloten dat er alleen nog gasloos  gebouwd mocht worden.

We lopen er vaak langs.
Ik ben nogal gefascineerd door hoe dat allemaal op z'n plaats komt, hoe dat geregeld is, hoe die mannen precies weten wat ze waar moeten gaan doen. Hoe het materiaal op tijd arriveert. Dat er een kraan staat mét een kraanmachinst, op tijd. Dat zo'n kraan soms onbemand is en er gewerkt wordt met afstandsbediening.  Dat er op verschillende plekken tegelijkertijd wordt gewerkt.

En vooral over hoe het overzicht bewaard wordt!
Het is niet een huis hè, dat lijkt mij ook al best ingewikkeld, maar het zijn een heleboel huizen en hoog ook nog eens.
Het lukt, zoveel is duidelijk en zo langzamerhand gaat het er echt op lijken. 267 huurwoningen, twee, drie, of vier kamers


Er zijn nog twee dingen die me opvielen. In de eerste plaats dat ik geen enkele vrouw aan het werk heb gezien en in de tweede plaats dat er aandacht wordt geschonken aan het metselwerk. Ik vind het hartstikke mooi worden.


Deze foto's  zijn een paar weken geleden gemaakt, toen het nog alleen maar zonnig was. Inmiddels is het al weer een stuk verder zag ik gisteren.






17 opmerkingen:

Emie zei

Dat heb je mooi beschreven. Ik kan ook met eerbied kijken naar hoe bouw werken tot stand komen. Het metselwerk is prachtig!

KnutzEls zei

Mooi dat metselwerk. Mooier dan alleen beton. En hoe alles op z'n plaats komt. Alle draden en leidingen, knap werk.

Judy zei

Ja, wat knap is dat hoe zo'n complex tot stand komt! Mooi dat metselwerk! En fijn dat het goed gaat met je man!

guusje zei

Ja fascinerend hè zo'n bouwwerk.
En wat fijn dat jullie persoonlijke opbouw ook zo goed gelukt is.

Sjoerd zei

Om heel eerlijk te zijn vind ik het er maar gedateerd uitzien. Ik hoop dat dat beter is als het gereed en bewoont is.

sjannesblog.com zei

Ik vind het ook altijd fascinerend hoe huizen gebouwd worden. En fijn, dat alles weer goed gaat bij jullie.

Kitty zei

Beetje Amsterdamse School 2.0 bedacht ik me. Hoewel Dé Amsterdamse School nog wat meer sjeu had.
Jammer dat er daar geen vrouwen rondliepen, er is nog een weg te gaan wat dat betreft.

izerina zei

Dat gedegen werk is belangrijk. Een klein foutje kan ongelukken betekenen

nicole orriens zei

Wat mooi inderdaad dat die stenen ook nog eens in een patroon worden gelegd. Het is inderdaad eigenlijk heel bijzonder zo'n heel gebouw kunnen bouwen.

Nietzomaarzooo zei

Mooie vergelijking maak je daar.
Ja, dit is fijner om naar te kijken dan saaie blokken beton. Vakmanschap. En niet zo enorm hoog.

biebkriebels zei

Fijn dat ze baksteen gebruiken, houd ik van, hoort toch een beetje bij Nederlandse bouw.

Jeanette Renting zei

Erg mooi dat metselwerk. Fijn dat daar ook in deze tijd nog de tijd voor mag worden genomen. En knap is het, hoe dat allemaal op zo'n bouw op elkaar afgestemd is.

In de weer zei

Goed om te horen dat het met je man goed gaat.
Mooi eerbetoon aan de bouwvakkers.

miekequilt zei

Wat een mooi gebouw wordt het. Daar zullen, hoop ik, veel blije mensen gaan wonen.

Iris Flavia zei

It´s so good to read about that some beat that darn cancer.
And that houses get build "a tad" faster than over here. Nice details, too.

Marleen zei

Die variatie in metselwerk geeft het net iets extra’s.

Marthy zei

Hier gaan in ieder geval waar veel mensen blij van worden.