Totaal aantal pageviews

zondag 26 juli 2020

met Liefde heb je alles

We fietsen de laatste tijd nogal eens volgens een knooppuntenroute en dat bevalt uitstekend. Zo ontdekten en reden we, in een verder toch bekend gebied, over een soort wandel/fietspaden. Dwars door de weilanden. We hoorden niet eens de herrie van de A7, die we (in de verte) wel zagen liggen en die we ook af en toe kruisten. Echt heel erg mooi die paden.
Maar dit terzijde, want in een van de dorpen zagen we dit huis:

 Is dat niet bijzonder?  In eerste instantie stopte ik voor de deur, want mooi en goed in de verf. (Ik koester ook een deurenverzameling).
Pas daarna zag ik het bord erboven. Matthias en Laurentia woonden hier in den jare 1825

Ik kan ze bijna voor me zien, dat stel.
Wat waren ze gelukkig  met hun eerste eigen huis. Ze waren net getrouwd en hadden nog een hele toekomst voor zich. Matthias werkte zich te pletter in de hoop dat er een gezin zou komen. En Laurentia in haar Westfriese dracht,  richtte zich op het huishouden en zorgde dat alles piekfijn in orde was.
Dat gezin kwam er. De kinderen bleven later allemaal in de buurt wonen. Geworteld, dat waren ze.


De oudste dochter bleef het dichtst bij. Die bouwde en bewoonde later een huisje aan de overkant van de straat.  Dat was fijn voor de ouders natuurlijk.
De achter-achter-achter-achterkleindochter van Matthias en Laurentia woont er nu, knapte het huis helemaal mooi op, en gaf het een naam,  denkend aan Matthias en Laurentia.
'met Liefde heb je alles'.

-Even voor alle duidelijkheid: ik weet er helemaal niks van hoor, het is pure fantasie nadat ik die twee huizen zo dicht bij elkaar had gezien. 
-En Laurentia... wat een prachtige naam is dat. Was ook zeer geschikt geweest voor Laurentien. Prinses Laurentia, dát had pas goed geklonken. 
- Als ik er nog eens langs fiets, dan bel ik aan en vraag of er iets bekend is over Matthias en Laurentia

30 opmerkingen:

Emie zei

Met liefde heb je alles, zelfs een prachtig verhaal!

Judy zei

Mooie spreuk!
Ik dacht ook even aan de prinses. Ik vind het verhaal dat je bedacht mooi, maar maakt me wel nieuwsgierig naar het echte verhaal.

Sjoerd zei

Achter die geschiedenis moet je toch zeker kunnen komen met wat zoekwerk, lijkt me ook leuk om te doen.

KnutzEls zei

Daar kun je zo verder mee. Een boek vol en een pakkende titel.

Lucette zei

Was dit toevallig in de Weere?
Daar woon ik.♥

Lot zei

Mooi huis ook. Mijn echte naam is Laurentina dus vind het erg leuk om die naam zo te lezen. Wordt Lauren genoemd en dat was lange tijd een vrij onbekende naam in Nederland, nu hoor je hem vaker.
Ik ben genoemd naar mijn vader Louwrens en de actrice Lauren Bacall.

Jolande zei

Dat heb ik nou ook, dat ik zulke dingen zie en dat mijn fantasie dan helemaal op de loop gaat :-)
Leuk verhaal om te lezen en ik ben heel benieuwd of je nog wat te weten zal komen over Mathias & Laurentia.

Bertiebo zei

We zijn zeker door de Weere gekomen en ik denk ook dat het daar was, maar ik had niks genoteerd omdat we vooral naar die knooppunten keken. Weet jij er iets van af, Lucette?

Willy zei

Misschien is het beter om niet aan te bellen, want stel dat je mooie verhaal helemaal niet klopt. Dat zou jammer zijn.

Kitty zei


Ik dacht meer aan Laura ;)
Misschien waren Matthias en Laurentia wel de kinderen die de eerste (gevel)steen mochten 'leggen' voor het mooie huis waar hun vader en moeder zo hard voor gewerkt hadden. Als ik zo dit blogje van je lees gaat mijn fantasie echt met me op de loop hoor, hahaha.

Bertiebo zei

Hahaha, Kitty. Maar natuurlijk heet die achter-achter-enz-kleindochter Laura

Nietzomaarzooo zei

Leuk als een zinnetje op een mooi oud huis je zo aan het fantaseren zet.

Lucette zei

Ik woon nu 14 jaar in de Weere,daarvoor in Hoorn.
Maar ga het wel even voor je rond vragen bij de oudere .
Bijna iedereen die hier geboren en opgegroeid is blijft hier wonen, of komen later terug.
Dus het zou mij niks verbazen , als nazaten hier nog te vinden zijn.
Ik ben nu zelf ook nieuwsgierig geworden?????♥

Floor zei

Je kunt zo een historische roman schrijven :-)
Dacht echt dat je dit allemaal had opgezocht. Maar het zou best zo gegaan kunnen zijn.
Eigenlijk zouden we allemaal ons huis een naam moeten geven, maar best moeilijk om iets origineels te bedenken.

Bertiebo zei

Dat zou wel echt superleuk zijn, Lucette. Ik wacht het vol spanning af.

Rianne zei

Je fantasie leest als heel realistisch...

Ik ben nu wel benieuwd naar het echte verhaal dus... als je fietsverzoekjes aanneemt.. 'Rijd die route binnenkort nog eens.. '

Ferrara zei

Mooie aanzet voor een streekroman. Benieuwd wat de speurtocht gaat opleveren.

biebkriebels zei

Je bent lekker op dreef, je zou inderdaad zo een roman kunnen schrijven! Ik vind huizen met zo'n portiekje als ingang altijd zo mooi, vaak ook versierd met tegeltjes. Ben benieuwd wat je er over kunt vinden.

Marleen zei

Je maakt ons wel nieuwsgierig!

Matroos Beek zei

Wat mooi. Daar zou ik ook meteen een heel verhaal bij verzinnen. Prachtig!

In de weer zei

Erg leuk en ik ben super benieuwd hoe dit verder gaat.

Marthy zei

Zo waar: Met liefde heb je alles. Het is in ieder geval een schitterend huis en jij hebt veel fantasie, haha.

klaproos zei

geweldig wat een mooi verhaal ja ik ben nu ook wel erg nieuwsgierig bertie

schrijfselsvanmij zei

Wat mooi, die deur, de namen voor eeuwig vastgelegd èn jouw fantasieën 😀

omabaard zei

Ik vroeg me al af hoe jij gaans dit verhaal zou kennen?
Maar de liefde is inderdaad hét belangrijkst in ons (korte) leven.
op de tweede plaats komt dan de fantasie :-)

Neeltje zei

Heerlijk, zo'n fantasieverhaal. Ik geloof het gewoon.

miekequilt zei

Ach, wat heerlijk romantisch, dat huis. We krijgen er vast wel meer van te zien.

Lucette zei

Hallo, ik heb hier en daar rond gevraagd.
Maar ben alleen te weten gekomen dat ze Kuijpers van hun achter naam heette.
Hoeveel kinderen ze hebben gekregen?????
Als ik meer info kijg, laat ik het nog weten.
Fijn weekend, Lucette

Anoniem zei

Het huis met de spreuk is van mijn moeder 😇😇 een prachtige woning met veel liefde gerenoveerd, en natuurlijk stijl en sfeervol ingericht🥰 niet geheel gek, ze is interieur styliste❤

Bertiebo zei

Wat leuk, deze reactie. Je moeder heeft een geweldig huis en zo te zien (en nu te lezen) zorgt ze er goed voor.