Totaal aantal pageviews

vrijdag 17 juli 2020

Van twee kanten

 Deze week gingen we fietsen, eigenlijk zonder een speciaal doel . 
We gingen richting Enkhuizen, noordwaarts. 
En we gingen binnendoor. 
Door allerlei Westfriese dorpen. 
We haalden Enkhuizen bijna. 
De lucht was bij vlagen dreigend en we waren pas om een uur of drie vertrokken, dus we draaiden iets eerder om. 
Over de dijk zouden we terugfietsen naar Hoorn. 
Tsjonge, wat was dat een heerlijke fietstocht. 
De dijk is breed en je krijgt zomaar gratis een fantastisch uitzicht. Rechts het land en links het Markermeer. 
Het waaide slechts een heel klein beetje, wat ik een groot voordeel vond. 
Het gekke is dat ik echt niet voor het eerst over die dijk fietste. 
Enkhuizen is een bezoekje meer dan waard. Maar we namen de dijk altijd startend in Hoorn. 
En dan fietsten we binnendoor terug.
Nu dus andersom.
Heel gek, ik vond het veel mooier om terug te fietsen over de dijk, dan heen. Het uitzicht is beter vind ik. 
En toen zagen we ook nog dit torentje. Een lichtopstand, genaamd Het Vuurtje van Leek. 
Met een prachtige tekst daarop van Emily Dickinson. 

Ik werd er tamelijk gelukkig van, want zo mooi dat torentje en dan nog die tekst. Ik ben al jaren fan van Emily Dickinson. 
Beneden aan het water zat een stelletje te zoenen, totaal verdiept in elkaar. Ze merkten niet eens dat ik er stond. Wat een superromantische plek.


De tekst is vertaald door Louise van Santen. Enfin, ik nam me ter plekke voor om hier nog eens een zonsondergang te gaan bewonderen. 
Een sunset bedoel ik. Want we fietsten verder, keken nog even om  en zagen toen dat aan de andere kant van het torentje de originele tekst stond.


En nu me maar weer eens even verdiepen in de gedichten van Emily Dickinson. Dat doe ik niet dagelijks, maar dit was erg inspirerend.

18 opmerkingen:

Emie zei

Telkens nieuwe ontdekkingen, dicht bij huis. Dat is fantastisch!

Sjoerd zei

soms tref je heel onverwacht van die kleine cadeautjes...

Judy zei

Wat een leuke vondst. Ja, een cadeautje!

nicole orriens zei

Ik kan me goed voorstellen dat je helemaal gelukkig werd van zo'n mooie fietstocht. Praktische vraag: heb je een elektrische fiets of een gewone?

miekequilt zei

Wat leuk om dit te ontdekken. En wat fijn dat het dan ook een gedicht van je lievelingsdichter is. Je bofte maar. En wij ook. Fijne dag nog!

klaproos zei

emily heeft zulke mooie gedichten,

een of twee lezen en dan boekje wegleggen :-)

een fijne dag gewenst

izerina zei

Waar een fietstocht niet toe kan leiden

lien zei

Geweldig die tekst op de torentje, daar hou ik van!

Ageeth Mooij zei

Een prachtige toegift!

Els04 zei

Hoe mooi!

biebkriebels zei

Wat een leuke literaire tekst op het "vuurtorentje"!

Matroos Beek zei

Het is eenvoudigweg prachtig om te zien en te lezen!

Nietzomaarzooo zei

Iets wat er altijd is neem je voor lief. Mooi gedicht en ook een fijne vertaling. Net als de plek.

Willy zei

Mooi zo'n torentje met tekst. Zeker ook een mooie plek voor het beleven van een zonsondergang.

Marthy zei

Een klein cadeautje, zomaar onderweg.

Kitty zei

Prachtige dichtregels!

Marleen zei

In tegengestelde richting ziet alles er anders uit. Leuke vondst!

Mormorsweb.blogspot.com zei

Dank je wel. Ik heb via jouw blog Emily Dickinson her-ontdekt en dat mooie gedicht weer gevonden dat zo passens is voor mijn heel zieke vriendin.