Totaal aantal pageviews

woensdag 29 juli 2020

Van Stompetoren naar Egmond

Na Stompetoren fietsten we verder, door Alkmaar, richting Egmond aan Zee.
Op zoek naar de rust aan de kust.
Maar eerst stopten we  nog in Egmond aan de Hoef.
Want daar is het kasteel van Egmond, het Slot op den Hoef.
Niet dat we daar nooit eerder waren hoor, ik was er zelfs eens met een klas kinderen en ook met onze eigen kinderen natuurlijk
Het zag er nu zo mooi  en aantrekkelijk uit in de zon..

Volgens mij is het met dit kasteel zo gegaan zoals je het vroeger op school leerde. Dat er eerst een abdij was, met een boerderij. Dat er toen palen omheen kwamen en later een toren en een muur van steen
En dan werd alles weer verwoest en ook weer opnieuw opgebouwd, maar dan uitgebreider en mooier en met meer gebouwen.

 

In dit geval woonden de heren van Egmont er en die stegen in rang en werden gráven van Egmont.
Uiteindelijk werd zo'n groot kasteel ook weer verwoest, in brand gestoken zelfs.
Van graaf Lamoraal van Egmont bleef ook niet veel over. Hij werd in opdracht van  Alva ter dood gebracht.

Veel is er niet meer te zien, maar je kunt er een rondje wandelen, Lamoraal zien.
In de slotgracht.
En je kunt je hand even op de warme stenen leggen en  je in het verleden wanen.
Genieten van de waterlelies, dat ook.

Het was een mooie onderbreking, voor we verder fietsten naar het strand.
Toen we daar aankwamen schrok ik me te pletter van de drukte, dat had ik niet verwacht op maandagmorgen.
Maar het viel mee.
De strandopgang is vrij breed en er was duidelijk aangegeven: rechts naar beneden en ook weer rechts naar boven op de terug weg. Prima geregeld, Toch was er weer een vrouw die dwars door het midden paradeerde.
Mijn man zei er iets van en kreeg een snauw terug. 'Ik passeer alleen maar'.
Ja, dat was zo, ze passeerde alleen maar  en bij dat passeren raakte ze de mensen aan haar eigen kant en de tegenliggers. Echt ongelooflijk.

Maar op het strand was het alleen maar druk aan het begin. Daar lag iedereen uitgebreid en roerloos te bakken, daar was heel goed om heen te lopen. En vijf minuten verderop was niemand. Heerlijk was het. Echt. 


20 opmerkingen:

Emie zei

Jullie hadden er al twee excursies op zitten toen je roerloos ging liggen bakken 😉

izerina zei

Leuk,dat rust aan de kust. Hier zijn ook de fietspaden aan de kust erg druk

Sjoerd zei

Ik vind de zee en het strand heerlijk om langs te kuieren, maar in de zon liggen bakken laat ik aan anderen over.

Mevrouw W. zei

Tja, veel mensen snappen het nog steeds niet... die zijn alleen maar met zichzelf bezig.

Bedankt voor weer een stukje geschiedenisles en de mooie foto's.

Judy zei

Ja, logisch dat het aan het strand redelijk druk was, maar gelukkig een eindje verderop niet meer.

In de weer zei

Ja je hebt van die mensen hè ! Mijn man zegt er ook wel eens wat van, maar het is ongelooflijk, er wordt altijd boos gereageerd !
Heerlijk dat er toch ook nog ergens ruimt is te vinden op het strand.

Floor zei

Ben ik verleden jaar in Egmond aan den Hoef op vakantie geweest..... geen kasteel gezien.
Nou is er ook niet veel meer van over. Maar dat stukje vind ik ook al mooi. Kon die muur maar vertellen denk ik dan. Ook dat verhaal dat zich daar afspeelde wist ik niet.
Fijn dat jullie hebben genoten van de rust van het strand.

sjannesblog.com zei

Heerlijk fiets- en wandeltochtje zo. Gelukkig konden jullie rust en ruimte vinden.

miekequilt zei

Wat een mooie fietstocht met een heerlijk eindpunt. Fietsend naar het strand, heerlijk! En die vrouw was gewoon Dom!!

Bertiebo zei

Er was juist heel veel ruimte. Alleen vlak voor de opgang/strandtent was het druk. Wij liepen vijf minuten door en daar was niemand. We waren er een paar uur en hebben misschien tien mensen gezien. Op grote afstand

Kitty zei

Wat heerlijk dat jullie dat kunnen, klinkt als een fijne dag! Ik zou er niet aan moeten denken dat ik dan ook nog dat hele end terug zou moeten fietsen. Heen ook niet trouwens, hahaha.

Ferrara zei

Wonderlijk toch dat iedereen altijd bij elkaar wil liggen. Voordeel is wel dat je even verderop alle ruimte hebt.
Eerlijk gezegd kom ik nooit op het strand, maar fiets regelmatig in de buurten die jij op je tocht hebt beschreven.

Iris Flavia zei

Interesting history of the place, but eeek that woman!

Marlou zei

Ha Bertiebo,

een heerlijke zomerse dag.
Wat fijn om te lezen dat jullie zo genoten hebben... 💛

Liefs, Marlou

biebkriebels zei

Mooie foto's van het kasteel en omgeving. Ja vreemd dat iedereen altijd meteen neerploft als ze op het strand komen. Heb vroeger met de kinderen toen ze klein waren daar vaak op het strand gezeten. Konden in het vakantiehuis van een kennis logeren.

Marthy zei

Ik heb ook ooit een wat gezegd tegen een fietser die toen heel grof reageerde.

Marleen zei

Niks van aantrekken hoor dat mensen zo reageren, die zijn zo vreselijk dom. Misschien leren ze er uiteindelijk van.
Gelukkig dat het toch fijn was op het strand.

Matroos Beek zei

Op het strand valt de rust hier ook best mee, tenzij op het fietspad boven op de dijk... maar in het dorp en in de winkels is het echt niet verantwoord. Mensen houden totaal geen rekening met de afstand.
Wat een prachtige en sfeervolle foto’s.

Nietzomaarzooo zei

Wat mooi daar. Ben ooit bij Egmond Binnen bij een kapel geweest. Ook erg apart. Hele tocht zeg!

Miriam zei

Ach, daar ben ik nog nooit geweest in Egmond aan de Hoef, dat wil zeggen niet bewust. Mogelijk wel als jong kind met mijn ouders, maar daar weet ik niets meer van. Weer iets voor mijn lijstje! Wel bij de abdij in Egmond overigens.