Totaal aantal pageviews

donderdag 2 juli 2020

Regenton

Zuinig met water. Dat is echt goed tot me doorgedrongen. Dat het nodig is, bedoel ik. Ik had het al eerder over het douchewater dat we opvangen. Maar ook verder zijn we erg zuinig. Als het regent zetten we wat potten en emmers buiten. En sinds vorige week kunnen we al dat water opslaan in een regenton

Bovendien kunnen we daar het water opvangen dat van het dak van onze schuur komt en van de schuur van de buurman.

Bijschrift toevoegen
 Kijk het werkt. Haha, ik heb voor m'n plezier een tijdje staan luisteren naar het geluid van dat instromende water. Rustgevend. Het water liep nog door toen het al lang droog was.
Om de planten water te geven, zetten we een gieter onder het kraantje en hup, daar is het water .
Het is jammer dat er in onze tuin geen regenpijp zit. Maar we hebben nóg een ton gekocht en vóór het huis geplaatst. Daar zit  wél een regenpijp en vanaf die daken, van ons en van de buren,  stroomt er heel veel water in.  De ton is al vol.
We zijn nu nog aan het nadenken over een 'groen dak' op het uitspringende platte dakdeel  van het huis aan de voorkant. Zonnepanelen hadden we al, dus al met al ben ik zeer tevreden.


36 opmerkingen:

Emie zei

Goed bezig!

Sjoerd zei

Ik heb twee grote regentonnen achter staan die het regenwater opvangen van ons platte dak waarop we begin vorig jaar zonnepanelen hebben latten leggen. Ook goed bezig dus, want de tonnen zijn vol.

sjannesblog.com zei

De 'strijd' niet tegen, maar voor het water, mooi!

Judy zei

Geweldig! Ik doe dat nu ook, douchewater opvangen.

izerina zei

Heb jij dat ook,dat je nu met een gerust hart je planten water geeft? Het is geen kostbaar leidingwater.

klaproos zei



goed bezig Bertie,
ik zet wel emmers en zo klaar maar zo'n ton heb ik nog niet ik wil graag een klassiek eiken vat :-)

Onliemie zei

Super goed bezig. Wij proberen er op te letten maar toch nog niet zo flink als jij. Jongste hier speelt het nog straffer. Die installeren een "droogtoilet" maar daar ben ik nog niet van overtuigd. Misschien dat we over een paar jaar wel allemaal moeten uit noodzaak.

Bertiebo zei

Ja zeker en dat het in onze tuin goe vol staat met bloeiend spul, dat dient ook weer een goed doel

Bertiebo zei

Oe, dat ken ik niet. Zal eens googelen

miekequilt zei

Wat goed, Bertie. Onze (schoon) zoon hebben ook al tonnen staan. Wij moeten nog even de juiste plek vinden. Hadden er nooit eerder over gedacht, maar we zijn " om".

Nietzomaarzooo zei

Dat wil ik ook graag. Staan ze op een verhoging of stenen?

Bertiebo zei

Ze staan op een apart bij te bestellen verhoging. Maar op stenen zou ook goed kunnen

Marlou zei

ha Bertiebo,

gelijk heb je!
We moeten, met z'n allen!, goed met ons kostbare drinkwater omgaan.
Vind het eigenlijk heel gek, dat we dat kostbare drinkwater gebruiken om een plasje weg te spoelen.
dat zou anders moeten.

Ik verzamel ook water voor de planten. Goed gevoel!

groetjes!

Els04 zei

Ondanks onze mini tuin hebben wij ook een ton. En op ons plat dak hebben we ook planten en een ton!
Sinds dit jaar zet ik bij regen ook nog emmers :) Fijn he!

Iris Flavia zei

My parents did this, also, sadly we don´t have the space. Well, the watering can is outside to collect water, but that´s all. Good on you for doing this!

Willy zei

Goed bezig! Onze grote regenton is naar onze dochter gegaan. We overwegen om een kleine ton op het balkon te plaatsen.

s.c zei

Goed werk.

biebkriebels zei

Je bent goed bezig.

ivoorwit zei

Fijn gevoel he? Mag ik vragen waar je zo'n "slanke" regenton hebt gekocht? Deze zou nog wel passen in het hoekje waar ik er graag nog één wil. Bedankt als je het wil delen.

guusje zei

Ja wij moeten ook nog een tegenton aanschaffen. Een tijdje geleden waren ze in de aanbieding bij Intratuin. Persoonlijk vind ik een houten ton leuker (stond vroeger bij mijn oma), maar die kunststof is denk ik praktischer. Sinds wanneer hebben jullie zonnepanelen, hoeveel hebben jullie er en bespaar je veel?

Renske zei

Wij hebben op balkon een regenton van 100 liter water. Deze mag niet op de regenpijp aangesloten worden, maar we vullen hem met leidingwater die we in een emmertje opvangen als we de warm water kraan opendraaien. Het duurt altijd een tijdje voordat het water warm wordt. Zo verspil je ook geen schoon water.

Bertiebo zei

@ivoorwit:wij hebben hem van Intratuin. Inhoud 100 liter

Bertiebo zei

Ja ik zei al dat we het douchewater opvangen en dat nu opslaan in de ton. En we zijn sowieso zuiniger met water geworden. Waarom mag het niet op jouw regenpijp?

Bertiebo zei

Wij hebben drie zonnepanelen en die hebben we al zeven jaar. Op het zuidwesten. Indertijd zeiden ze dat we na zeven jaar wat zouden verdienen. Dat is dus nu. Maar we houden de stand niet bij. Ik geloof dat het nu veel beter is geregeld en sowieso goedkoper. En ook subsidies

Rianne zei

Jullie zijn goed bezig...

mirjam kakelbont zei

Wij hebben een joekel van een regenton waarin water terechtkomt dat via de regenpijp van het tuinhuisje wordt opgevangen. Ideaal voor de potplanten. Sinds negen jaar hebben we vier zonnepanelen; toentertijd nog met subsidie. Alle beetjes helpen...

Marleen zei

In ons vorige huis hadden we altijd veel gemak van de regenton. Hier staat ie nog op het lijstje met dingen-die-we-nog-van-plan-zijn-en-zeker-gaan-doen.

Mrs. T. zei

Goed bezig!

elly zei

Wat mooi dat je daar allemaal mee bezig bent.

Marthy zei

Wij mogen in ons dorpje de overloop van de bron gebruiken voor de tuinen. Verder hebben we een regenton staan en een groot vat in de moestuin wat regenwater opvangt. En inderdaad, planten in de tuin zijn beter dan al die tegels.

In de weer zei

Een goed gevoel geeft dat om zo bezig te zijn !

Miriam zei

Wat goed! Een groen dak hebben we al, zonnepanelen ook. De regenton zit wel in de planning, maar is er nog niet. Er is trouwens ook afstemming met de buren nodig (die willen gelukkig wel) want we hebben een gezamenlijke regenpijp.

Renske zei

Dat is wat het woningbureau zegt en er zijn meer regels tegenwoordig voor op balkon. En die regels zijn meer van ‘mag niet’ dan ‘mag wel’.

guusje zei

Wij zitten ook op het zuidwesten. Wij denken er wel over (ik althans). 7 ā 8 jaar heb je het eruit heb ik me laten vertellen. Ja en waar zijn we over 8 jaar? Wij zijn niet meer piep.

Elizabeth zei

Wij vinden een regenton ook heel prettig en maken er iedere dag gebruik van voor de planten.
Ik las alleen van de week dat muggen graag hun eitjes leggen in stilstaand water, en dat we zo zelf meewerken aan muggenpopulatie:) Het is ook altijd wat!

Roelie zei

We hebben ook een regenton. Als die vol is koppelen we af en gaat bet regenwater via buizen rechtstreeks op de tuin. We hebben een hele droge tuin aan de rand van het bos.