Totaal aantal pageviews

dinsdag 28 juli 2020

Stompetoren

Maandag 13 juli, vierden wij onze trouwdag. 
We waren op die dag eenenveertig jaar getrouwd. 
We hadden bedacht dat we naar Egmond zouden gaan. 
Naar het strand. 
Op de fiets natuurlijk. 
Het was echt heerlijk weer, in tegenstelling tot eenenveertig jaar geleden.  Maar we fietsten niet om het fietsen, we fietsten om het strand te bereiken.  Dus we kozen de kortste weg. 

Maar ja, we zijn die we zijn en zo kwam het dat we de tocht toch twee keer onderbraken. 
Eerst in Stompetoren. Dat is een dorp vlak bij Alkmaar, in de Schermer.  
En het leuke is dat je je in dit geval niet hoeft af te vragen waarom het dorp heet zoals het heet.
Geen twijfel mogelijk, toch?
Ik vraag me vaak af waarom een dorp of stad zo heet. 

Enfin, we gingen eerst even bij die stompe toren kijken. Er is een kerk. En een kerkhof.  
Een deel daarvan is oorlogskerkhof. Zes vliegeniers vonden daar hun laatste rustplaats. 

Een van de mannen googelde ik. 
Uit een soort van respect.


Clive Prosdocimi Luther. Uit Sidney.  Hij was negenentwintig jaar oud en getrouwd met Elaine.   

Zo treurig, een jonge Australiër, uit Sidney, ging de oorlog in. Voor ons. 
En eindigde  in Stompetoren, of alle places. We stonden er even letterlijk en figuurlijk bij stil.
Inderdaad:  opdat wij nooit vergeten

Een paar dagen later zagen we nóg een stompe toren. In de mode hier zeker of geldgebrek in de hele streek.
Hier hadden ze niet het dorp naar de toren genoemd. Wél het plaatselijke café.


24 opmerkingen:

izerina zei

Alsnog gefeliciteerd samen

Judy zei

Nog gefeliciteerd!

Sjoerd zei

Proficiat met jullie huwelijksdag. En inderdaad, mensen om nooit te vergeten. Daardoor leven wij nu nog in vrijheid.

nicole orriens zei

Nog gefeliciteerd met je trouwdag! En wat triest inderdaad, van die soldaat...

schrijfselsvanmij zei

Zo krijgt een naam een gezicht, om nooit te vergeten

Mevrouw W. zei

Nog van harte gefeliciteerd.
Ik vind het ook altijd leuk om de herkomst van een naam van een plaats op te zoeken. Is meestal ook gelijk een stukje geschiedenis.

Oorlogsmonumenten zijn altijd om stil van te worden. En om stil te staan bij wat er gebeurd is.

klaproos zei

ach zo jong nog hé Bertie,

Alsnog van harte gefeliciteerd
xxx

Nietzomaarzooo zei

Leuk om de achtergrond van een naam te achterhalen. En ook letterlijk te zien. Nog gefeliciteerd met het jubileum.

Els04 zei

Proficiat met jullie IJzeren Jubileum!
En bedankt voor je lieve woorden op mijn blog!

Jolande zei

Gefeliciteerd met jullie trouwdag.
Vroeger (toen ik nog in Akersloot woonde) fietsten we ook wel eens door Stompetoren.
Ik sta ook altijd stil bij oorlogsgraven en ze zijn inderdaad vaak heel jong gestorven.

Marlou zei

Ha Bertiebo,

nog gefeliciteerd... 41 jaar!
Dat is meer dan een half mensenleven... Prachtig, dat jullie met en bij elkaar zijn.
En die fietstocht naar Egmond... zo romantisch alles.
Fijn om te lezen...


Dagdag!
Groetjes van Marlou

.

Floor zei

Hoop dat jullie lekker genoten hebben van het strand op jullie trouwdag. Leuk om het zo te vieren.

biebkriebels zei

Gefeliciteerd met de 41 jaar, op naar de 50! Stompe Toren is inderdaad een rare naam voor een plaats eigenlijk :)

Iris Flavia zei

Congrats on your anniversary :-)
Sad about the soldiers...

Willy zei

Om nog steeds stil van te worden.
Jullie nog gefeliciteerd.

Marthy zei

Hé, een ander uiterlijk, leuk. Gefeliciteerd met al die jaren. Zoveel heeft die omgekomen Australiër er niet gehaald. Zo triest en dan zo ver weg van huis je leven verliezen.

Ferrara zei

Nog van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag.

Marleen zei

Nog gefeliciteerd Bettie.
De stompe toren van Stompetoren heb ik vroeger vaak vanuit de auto gezien. Als kind woonde ik in Coevorden, en als we dan naar mijn oma in Alkmaar gingen combineerden we dat meestal met een bezoek aan mijn opa en oma van mijn moederskant die in Wijdenes woonden. En dan reden we dus langs Stompetoren.

Mrs. T. zei

Precies dat: daar we nooit vergeten.

Kitty zei

Nog gefeliciteerd met jullie trouwdag, en hou het nog maar een mooi poosje vol met elkaar hoor! 😉
Ik vind het trouwens een best end fietsen hoor, naar Egmond, chapeau! (Ik zag Frits laatst met een hoed).

Bertiebo zei

Ik vind het ook, hahaha. Vooral op de terugweg

sjannesblog.com zei

Nog gefeliciteerd met jullie mijlpaal!

Emie zei

Ontroerend verhaal. En knoop er samen nog heel veel jaren bij, in goede gezondheid.

In de weer zei

Nog gefeliciteerd en fiets er nog maar enkele jaren bij.