zondag 3 maart 2024

Krant

 

Ziehier, onze tafel op zaterdagmorgen. Niks lekkerder dan op het gemakje lekker de krant te lezen. De sudoku te maken, de kruiswoord en misschien een stukje cryptogram. En dan nog de magazines! Heerlijk. 

Door de week de krant ontvangen is ook heerlijk. Daarom hebben wij drie abonnementen. NHD en Volkskrant de hele week en NRC alleen op zaterdag. Luxe? Jazeker. Maar we betalen er graag voor.

Moeten ze wel komen natuurlijk, die kranten. 
Ik denk dit jaar, dus vanaf januari,  tien keer niet. Met als treurig dieptepunt deze week:  vijf dagen lang niks, nothing, helemaal niet een krant. 
Niet 's morgens vroeg zoals het hoort, het zijn allebei ochtendkranten. Ook niet voor vijven, zoals degene die de klachtenlijn bemant alle keren meldde. He-le-maal niks. 

En dat is om uit je vel te springen. Stoom uit je oren en nog veel meer dat ik hier niet zal beschrijven. 

Het NHD, daar weten we sinds kort het distributiepunt van. En dus is mijn man vijf keer op zijn fiets de krant gaan halen. Niet de bedoeling van een abonnement, maar vooruit.  Van de andere krant weten we het niet. 

De gesprekken met de verschillende klachtenlijnen zijn echt verschrikkelijk. 
'Geen krant ontvangen? Oh wat vervelend, ik kijk even met u mee. U woont? Postcode, huisnummer. Ja ik zie het. Ja echt heel vervelend. Ik begrijp het meneer. De bezorger heeft vertraging, zie ik,  maar de kranten komen voor vijf uur'. 
Enz. enz. 
'Ik wil uw leidinggevende spreken'. 'Dat gaat helaas niet, ik kan alleen een melding maken in het systeem'. 'Dan wil ik de beheerder van het systeem spreken'. 'Helaas, dat gaat niet'. 'Geeft u mij dan aan waar het distributiepunt is'. 'Dat kan ik helaas niet doen, dat staat niet in het systeem'. 

En dat dus twee keer per dag. Want we kwamen erachter dat als je alleen 'smorgens klaagt dat de klacht dan verder niet geregistreerd wordt en dat je na vijven nog een keer moet bellen. Nou ja zo dus ongeveer. 

Tot gisteren. Mijn man ging weer in alle vroegte het NHD halen en deze keer zag hij de distributeur. 
'De krantenbezorger is ontslagen, vanaf volgende week is er een nieuwe en de kranten van vandaag gaan in de nabezorging. En neemt u deze dan maar vast mee: Telegraaf, Trouw en NHD'. 

We moesten vroeg weg, maar inderdaad, toen we terug kwamen was alles gekomen. Er gloort dus weer hoop. Gelukkig maar, want ik had al overwogen zelf maar de krant te gaan bezorgen in deze wijk. Tegen een fikse betaling natuurlijk. 
Overwogen hè, want dat leek niemand in mijn omgeving een goed idee. 

24 opmerkingen:

  1. Door al die ergernissen met de bezorging hebben we uiteindelijk jaren geleden al de kranten opzij geschoven, Dat was een ergernis minder en ik heb er geen spijt van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het lang gedaan, kranten lezen. Maar inmiddels al jaren niet meer. Jammer eigenlijk. Maar dan moet ie wel komen natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons is er ook een periode geweest dat de krant niet bezorgd werd. Heel erg vervelend.

    In het verzorgingshuis waar ik werk is er ook regelmatig iets mis met de bezorging. Vaak weer nieuwe bezorgers en dan loopt er van alles mis. De bewoners moeten zelf bellen als ze de krant niet ontvangen hebben en dan krijgen ze een code om te krant digitaal te lezen. Alleen heeft het merendeel van de bewoners geen pc, tablet of smartphone. De papieren krant nabezorgen wordt niet meer gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is toch wat, die kranten niet bezorgen. Helaas was dat hier ook aan de hand. We besloten de digitale VK te nemen. Onmogelijk, wat we ook probeerden. Na 45 jaar zegden we ons abonnement op. Ik vond het echt vreselijk. Nu kopen we 'm als er iets bijzonders aan de hand is. En we missen hem niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gelukkig hebben we nog steeds een bezorger en is de VK er keurig elke ochtend. Maar we lezen ook steeds meer de digitale versie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja dat zeggen ze ook altijd: u kunt de digitale versie toch lezen. Het punt is dat ik geen digitale versie wil lezen. Zoals ik ook geen e-reader wil gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb het ook lang tegengehouden die digitale versie, maar ik ben er nu erg blij mee, want ik heb altijd de krant en op za.dag komt hij ook in papier.wij hebben de NRC (de puzzels werken digitaal ook erg goed door ze aan te klikken ). Maar de manier hoe je te woord wordt gestaan ad tel is zo ergerlijk, terwijl een abonnement behoorlijk duur is! Maar telefoneren naar allerlei instellingen, h.a. enz is ook meestal iets waar je niet vrolijk van wordt! Ik zeg steeds: nu ik oud ben moet ik alert zijn als nooit te voren en goed weten hoe de dingen te zeggen. Gelukkig heb ik ook een erg alerte man! Weg met dat afpoeieren!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het was gisteren onderwerp van gesprek toen we borrelden bij de buren (K&G). We ergeren ons er rot aan maar er gloort dus hoop aan de horizon. Als je nog een keer een bericht stuurt als de krant na vijven nog steeds niet bezorgd is, krijg je het geld teruggestort.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ellen Van den Broek3 maart 2024 om 09:43

    Wat mag ik me dan gelukkig prijzen met mijn krantenbezorger van 80 jaar ik woon in een dorp van ruim 2000 inwoners en ken die goeie man. Woont bij mij in de wijk. Hij bezorgt al ruim 20 jaar het Algemeen Dagblad. In het begin viel de krant 's morgens rond half 6 in de bus. De laatste jaren 's nachts rond half 4. In al die jaren misschien 2x niet bezorgd. Kreeg hem alsnog alsnog bij hem aan huis. En 1x kreeg ik de Telegraaf i.p.v. Algemeen Dagblad. Kon deze krant bij hem omruilen Komt ook nooit met een kaartje voor nieuwjaars fooi. Die man is goud waard. Breng voor kerst dan ook een vleesbon. Zo verdiend.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb je niet overwogen om de kranten maar op te zeggen? Trouwens gisteren waren de reserveringen van de laatste detectives van Arlidge bij de biebbus. Genieten. En bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja zeker heb ik dat overwogen. Maar mijn man is een echte krantenlezer, meer dan ik. Dus nee, geen optie hoewel ik met de telefoon in mijn hand stond. En verder graag gedaan, Izerina! En Ellen: Count your blessings, maar dat doe je al.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik lees de krant on-line. Verder kijk ik op BBC-News. Meer dan genoeg info voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik gun heel Hoorn onze krantenbezorger, weer of geen weer, de krant (Trouw) valt om 4.30 op de mat. Deze bezorger bezorgt ook alle andere kranten. Als deze man een keer mist is hij ziek. Met Sinterklaas hang ik elk jaar een chocoladeletter aan de deurknop en met de eindejaarsgift zijn we niet kinderachtig. Daarnaast hebben we voor de vakantie een digitaal abonnement.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Na maanden ergernis besloten we de krant op te zeggen. En missen, nee hoor. Het nieuws komt toch wel binnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Onze vaste krantenbezorger kwam op een brommertje uit een dorp verderop. Volgens mij een hele grote bezorgwijk en zag haar vaak als ik naar mijn werk ging.
    Maar nu (tijdelijk) niet en is de papieren krant op zaterdag - de rest van de week digitaal, want te weinig tijd om alles echt door te nemen - meestal er pas rond 10.00 uur. Maar hij is er in ieder geval! Wel krijg ik regelmatig een mailtje van de krant dat de bezorging later kan zijn. Dol op artikelen lezen die dieper ingaan op het hoe en wat van het nieuws. Dus begrijp je ergernis.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel vervelend dat de bezorging zo slecht is, wij hebben alleen op zaterdag de papieren Trouw en de andere dagen lezen we hem digitaal. Het eerste wat ik doe op zaterdagmorgen is de bijlage doorbladeren en daarna knip ik het cryptogram uit. De rest volgt in het weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. We hebben jaren getobd met krantenbezorgers die regelmatig niet kwamen. Of pas om negen uur o.i.d. als ik allang al naar mijn werk was. En ik lees heel graag de krant in de trein. Nu loopt het al drie jaar als een tierelier nu we een oudere bezorger hebben die midden in de nacht de krant bezorgd om half vier 's ochtends. De krantenman is zeer attent: normaalgesproken wordt de krant half in de bus gestoken, als het regent gooit ie 'm helemaal in. In dat laatste geval word ik er even wakker van, maar dat geeft niks.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Sinds we iedere zomer in Frankrijk zitten lezen we geen krant meer. 's Winters neem ik vaak een proefabonnement en ik koop een weekend editie.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ai, dat is vervelend zeg... Ze maken het ook wel erg bont!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Je rekent er zo op. Met een digitaal abonnement heb jeer geen last meer van.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Vanwege wonen op twee locaties hebben wij ook alleen een digitale krant. Ik mis de papieren versie. Wat een ergernis bij jullie bezorging, zeg. Hoop dat het snel verbetert.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. I stopped delivery when I encountered bad service AND a demand for tips from the driver. But that was in the 1980s! For another 15 or 20 years I bought the paper at the newsstand. When we got fast Internet service I swithced to online. I'm amazed that you still use paper news!
    PS that's also a nice mural for this sunday
    best... mae at maefood.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hier was het bezorgen jaren geleden al een bron van ergernis, dus hebben we alleen nog online abo‘s.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wij hebben ook heel lang echte kranten gehad, maar in Belgie moesten we op een gegeven moment overschakelen naar digitale versies en die lezen we hier ook, om een beetje bij te blijven wat er in Nederland en Belgie gebeurt.
    Ik moet wel zeggen dat ik een digitale versie niet echt fijn vind en er meestal even doorheen scroll.

    BeantwoordenVerwijderen